Boeing 737 MAX. Foto: Boeing.

Boeing afviste pilotbekymringer efter MAX-ulykke

Lydoptagelser fra møde mellem amerikanske piloter og ledende Boeing-medarbejdere efter Lion Air-ulykken viser, at Boeing ikke havde travlt med softwareopdatering til anti-stall-system.

Den 27. november 2018 – en måned efter et Boeing 737 MAX 8-fly fra indonesiske Lion Air styrtede i havet nord for Java – mødtes amerikanske piloter fra American Airlines pilotforening med repræsentanter for Boeing-fabrikkerne i Forth Worth i Texas.

American Airlines har 24 MAX-fly i sin flåde, og repræsentanterne for piloterne var frustrerede over, at piloter og flyselskaber ikke var blevet orienteret om, at Boeing havde installereret det såkaldte MCAS-system på den nye MAX-udgave af den velkendte 737-flytype.

MCAS-systemet sænker automatisk flyets næse, hvis sensorer registrerer, at flyets næsestilling er for høj, hvilket indebærer risiko for, at flyet staller som følge af ingen eller begrænset dynamisk opdrift. MCAS-systemet menes at være årsag til både Lion Air-styrtet og Ethiopian Airlines-styrtet med samme flytype i marts i år. Tilsammen omkom 346 mennesker i de to flystyrt.

Vrede piloter kritiserer Boeing
Flere amerikanske medier har fået adgang til lydoptagelser fra mødet mellem pilotforeningen og Boeing, som fandt sted godt tre måneder før flystyrtet i Etiopien, som førte til flyveforbud for MAX-fly verden over.

På mødet kan man høre piloterne, at piloterne er vrede og i skarpe vendinger kritiserer Boeing for ikke at have orienteret om det nye system på flyet, hvilket blev fatalt for piloterne og alle andre om bord på Lion Air 610-flyet den 29. oktober 2018, hvor 189 mennesker styrtede i døden.

“Vi kræver simpelthen at vide, hvad der er på vores fly,” hører man en af piloterne sige.

“Jeg er ikke uenig,” siger Boeings vicepræsident Mike Sinnett, som ifølge CBS tilsyneladende ikke ved, at samtalen bliver optaget.

“Disse fyre (piloterne i Lion Air-flyet, red.) vidste end ikke, at dette forbandede system var på flyet – og det gjorde andre heller ikke,” siger en pilot på lydoptagelsen.

Men Mike Sinnett mener ikke, at det ville have gjort en forskel, hvis piloterne havde kendt til systemet.

“Jeg har ingen viden om, at kendskab til dette system ville have ændret resultatet. Ud af en million miles, som man måske flyver med denne flytype, vil man måske én gang komme ud for dette, nogensinde. Så vi forsøger ikke at overbelaste besætningerne med oplysninger, der er unødvendige, så de faktisk har kendskab til de oplysninger, som ifølge vores mening er vigtige,” siger han.

Det svar er piloterne tydeligvis ikke tilfredse med: “Vi er det sidste forsvarsværk, inden man havner i det rygende hul. Og vi har brug for at have viden,” siger en pilot.

Ingen hastværk med softwareopdatering
Boeing fortalte på mødet piloterne, at man ville komme med softwareændringer til MCAS-systemet, måske allerede inden for seks uger, men man ønskede ikke at forhaste processen, selv om piloterne pressede på for at få en softwareopdatering.

“Vi vil være sikre på, at vi løser de rigtige ting,” siger Boeing-direktøren.

“Du er nødt til at forstå, at vores engagement i sikkerhed er lige så stor som dit,” lyder det videre fra Mike Sinnett til en af piloterne, Michael Michaelis, fra pilotforeningen.

“Det værste, der nogensinde kan ske, er en tragedie som denne (Lion Air-ulykken, red.), og det ville være endnu værre med en ny tragedie,” siger Mike Sinnett på mødet.

Lidt over tre måneder senere, den 10. marts, styrtede Boeing 737 MAX 8-flyet fra Ethiopian Airlines til jorden kort efter starten fra lufthavnen i Addis Ababa. Alle ombordværende omkom. På det tidspunkt arbejdede Boeing fortsat på en softwareopdatering til MCAS-systemet.

 

Relaterede artikler:

Boeing kendte til MAX-problemer før Lion Air-ulykken

Piloter kræver bedre MAX-træning

Boeings MAX-software først klar om seks uger