Udmeldingen om at Braathens Regional Airways’ indenrigsruter fra Bromma lukkes, stiller lufthavnen i en prekær situation, da den har fået diskussionen om dens fremtid til at blusse op.
I en årrække har Stockholm-Bromma (BMA) været politisk kastebold, hvor svenske regeringer, bystyret i den svenske hovedstad og andre interessenter har været uenige om en lukning af lufthavnen.
Mens den nuværende regering har haft den holdning, at hovedstadslufthavnen skal bestå indtil i hvert fald 2038, ønsker bystyret i Stockholm at opføre en helt ny bydel ved navn Bromma Parkstad med 16.000 nye boliger på grunden og vil derfor af med lufthavnen.
I denne uge kom der endnu en krølle på historien, da nyheden om, at Braathens Regional Airways (BRA) fra den 1. januar næste år skal flyve wetlease for SAS med egne ATR-fly, blev offentliggjort. Flere mener nemlig, at denne aftale bør blive dødsstødet for Bromma.
Rutetrafikken forsvinder
I forbindelse med det nye SAS-samarbejde opgiver BRA nemlig de indenrigsruter, som det svenske flyselskab hidtil har befløjet fra netop Stockholm-Bromma, da disse udgør en væsentlig del af den aktivitet, der er i lufthavnen.
Det bekræftes af Swedavia, hvorfra det lyder, at man nu vil foretage de nødvendige ændringer i lyset af den nye situation, som Stockholm-lufthavnen befinder sig i. Det siger Jonas Abrahamsson, der er koncernchef for lufthavnsoperatøren.
”Dagens udmelding betyder, at indenrigsflyvningerne nu samles på Arlanda, hvilket på sigt skaber forudsætningerne for smidigere indenrigsflyvninger med bedre transfermuligheder, mens Bromma stort set ingen rutetrafik vil have.”
”Vi vil nu tilpasse vores drift i lufthavnen i betragtning af den nye trafikstruktur. Den proces vil blive gennemført i tæt dialog med de ansatte, der bliver berørt af ændringerne.”
Har mistet terræn til CPH
Beskeden om det nye samarbejde har desuden fået flere politikere til at fremføre, at det er på tide med en lukning. En af dem er Aida Hadzialic fra Socialdemokraterna, der er tidligere minister og i dag regionsrådsmedlem for området omkring Stockholm. Hun ønsker, at man fokuserer på Arlanda.
”Hermed har markedet selv lukket Bromma ned,” slår Hadzialic ifølge SVT fast.
”Erhvervslivet og Midterkoalitionen i Region Stockholm har været tydelige omkring behovet for at styrke Arlanda. Der skal nu politisk samling til for at styrke Arlandas konkurrenceevne, som de seneste år desværre har mistet tilgængelighed i forhold til eksempelvis Kastrup i København.”
Hendes partikammerat Karin Björnsdotter Wanngård, der er borgmester i Stockholm, håber, at nyheden betyder, at man kan fremskynde planerne om at lukke Bromma og få taget første spadestik til den planlagte bydel hurtigere, end der ellers var lagt op til.
”Der skal ryddes op i grunden, men jeg håber, at vi inden for 10 år kan gå i stykker på et nyt byggeri,” lyder det fra borgmesteren.
For tidligt at drage konklusioner
Det er dog ikke alle, der mener, at Bromma bør afskrives blot med et pennestrøg. En af dem er medlem af regionsrådsmedlem Kristoffer Tamsons fra Moderaterna, der opfordrer til, at man i første omgang sænker tempoet en kende.
”En velfungerende indenrigstrafik er helt afgørende for både Stockholm-regionens og Sveriges tilgængelighed og konkurrenceevne. Hvordan dette påvirkes af dagens udmelding, ved vi ikke på nuværende tidspunkt.”
”Jeg vil gerne derfor gerne advare imod, at der drages for skråsikre konklusioner her og nu. Dét, der kræves, er en grundig analyse af vejen, beslutningerne og retningen fremad.”
Kristendemokraternas Andreas Carlson, der er minister for infrastruktur og boliger, ytrer også et ønske om, at man lige trækker vejret, inden lufthavnen dømmes helt ude. Han ønsker ligeledes at se en en analyse af konsekvenserne af BRA og SAS’ aftale, inden der besluttes noget.
”Det er for tidligt at drage stålsatte konklusioner om, hvad det her betyder for Brommas fremtid, da Bromma Lufthavn har andre vigtige funktioner. Ikke mindst i forhold til afviklingen af flyvninger, der er vigtige for samfundet,” understreger ministeren.
Relaterede artikler:
BRA wetleaser sine ATR-fly til SAS