Airbus A320neo fra TAP Air Portugal (Foto: Wirestock Creators | shutterstock.com)

Bud på TAP kan komme fra uventet kant

Tre store luftfartskoncerner har allerede sendt købssignaler i TAPs retning, men nu ser det ud til, at et nyt konsortium med erfarne kræfter i spidsen også melder sig ind i kampen om flyselskabet.

Alle gode gange tre. Det lader til at være mantraet hos forretningsmanden Germán Efromovich, der tilsyneladende er i færd med at forberede endnu et bud på TAP Air Portugal efter, at han to gange tidligere er gået glip af muligheden for at købe en andel i selskabet.

Oplysningerne er kommet frem, fordi det ventes, at den portugisiske regering i løbet af blot et par uger vil offentliggøre, hvor stor en andel af flyselskabet som man har i sinde at sælge i det kommende udbud.

Derudover er forventningen, at regeringen ligeledes vil melde de konkrete betingelser, som en kommende køber skal leve op til, ud.

Indtil videre lyder det dog, at man fra politisk hold vil kræve fortsat at have en plads i bestyrelsen hos TAP, at en kommende køber arbejder for at fremme Portugals økonomi samt at Star Alliance-selskabets hub i lufthavnen i Lissabon fastholdes.

Danner nyt konsortium
Både Lufthansa-koncernen, Air France-KLM og International Airlines Group (IAG) har allerede udsendt købssignaler, og de betragtes i et eller andet omfang derfor som mulige budgivere på en del af TAP Air Portugal.

Fælles for alle de tre koncerners interesse er, at den afhænger af de betingelser, som regeringen ender med at sætte for salget samt størrelsen på den andel, som det bliver muligt at overtage. Regeringen håber at være i mål med salget i midten af 2024.

Nu fortæller erhvervsavisen Jornal de Negócios dog, at et nyt konsortium bestående af flere forretningsmænd er blevet dannet. Formålet med dette skulle være, at man ønsker at tilkæmpe sig muligheden for at købe en del af TAP.

Venter med at give sig til kende
Germán Efromovich er med i det nye konsortium. Han har tidligere været majoritetsejer af AviancaTaca Air Holding, der sammen med Avianca Holdings udgør Avianca Group International. I dag er han en af investorerne bag det italienske flyselskab AeroItalia, der råder over en flåde bestående af syv fly.

Efromovichs bud opfyldt tilsyneladende ikke betingelserne, da regeringen ville sælge en del af TAP Air Portugal i 2011, men i 2014 siges han, at have været en af de lovende kandidater, der var med i opløbet, men i sidste ende tabte han dog til et konsortium under ledelse af David Neeleman.

Med sig har han Mário Ferreira, som blandt andet ejer selskabet DouroAzul, der arrangerer flodkrydstogter, samt Diogo Lacerda Machado. Sidstnævnte førte an i de forhandlinger, som betød at TAP atter blev statsejet efter en tidligere privatisering, ligesom han også har haft sæde i flyselskabets bestyrelse. I øjeblikket er han blandt andet beskæftiget som rådgiver for regeringen i Portugal.

Ifølge avisens oplysninger vil det omtalte konsortium give sig til kende i løbet af september i forbindelse med, at regeringen præsenterer betingelserne for det kommende salg.


Relaterede artikler:

Air France-KLM klar til at byde på TAP

TAP holder kursen mod privatisering

Den portugisiske stat tager kontrol over TAP