Cimber Sterling arbejder for statsstøtte til luftfarten

Sammen med række andre flyselskaber forsøger Cimber Sterling at påvirke den politiske dagsorden, når EU-Kommissionen tirsdag på sit ugentligte møde skal drøfte statsstøtte til luftfarten. Cimber Sterling er utilfreds med, at EU-direktiv 261/2004 ikke har begrænsninger i ekstraordinære situationer.

Cimber Sterling går nu sammen med andre flyselskaber i front for at få politikerne til at vurdere rimeligheden i, at EU-direktiv 261/2004 skal være gældende i fuldt omfang under den nuværende “vilkan-krise“.

Det omtalte EU-direktiv foreskriver bl.a., at luftfartsselskaberne skal betale overnatning, måltider og eventuelt transport mellem lufthavn og hotel, til de mange tusinde af passagerer, der er strandet rundt omkring i lufthavne over hele verden.

“Vi har stillet spørgsmålstegn ved rimeligheden i, at et EU-regulativ pålægger flyselskaberne alene at afholde alle udgifter i en force majeure-situation som denne. I samarbejde med Dansk Industri og de øvrige selskaber i branchen har vi fremført vores synspunkter for transportministeren og opfordret til en debat om regulativets berettigelse i tilfælde af disse hidtil usete dimensioner,“ skriver Lars Bording, Chief Commercial Officerhos Cimber Sterling i en meddelelse til virksomhedskunder, rejsebureauer og samarbejdspartnere.

“Ikke siden Anden Verdenskrig har dansk luftrum været lukket så længe, og det er klart, at situationen skal tages alvorligt,“ siger Lars Bording videre.

Cimber Sterling understreger dog samtidig, at selskabet tagerforpligtelserne i direktivet megetseriørst, således at der forsøges på bedst mulige måde atsikre strandede passagererovernatning, forplejning og alternativ transport.