Passagerer og ansatte skal bære mundbind eller ansigtsmasker i Helsinki Airport. (Foto: Finavia | PR)

CPH efterlyser internationale retningslinjer

Så længe, at flyselskaber og lufthavne ikke har regler om biosikkerhed at forholde sig til, så kan det vare længere inden flyene kommer i luften. Københavns Lufthavn vil have internationale regler på området.

Flyselskaberne over hele verden sidder i øjeblikket med overvejelser om, hvornår flyene atter skal sendes på vingerne i større skala end i dag. 

Det er først og fremmest nogle økonomiske overvejelser, da det ikke vil være rentabelt at flyve med mere end halvtomme fly. På den anden side er det vigtigt at tage hensyn til sikkerheden for passagerer og flypersonale, og derfor er det nødvendigt, at der bliver formuleret nogle retningslinjer, så det vil være muligt at foretage kalkuler på baggrund af eventuelle sundhedskrav.

IATA, der er en international sammenslutning af 290 flyselskaber, der samlet repræsenterer 82 procent af den globale flytrafik, opfordrer sine medlemmer til at påbyde mundbind og ansigtsmasker, da der i modsat fald kan blive krav om frit midtersæde, og det vil belaste økonomien hos de hårdt trængte flyselskaber.

Sikkert og trygt
I Københavns Lufthavn mærker man også, at flyselskaberne er tilbageholdende. I april blev der registreret 25.936 rejsende mod 2,5 millioner året før, og derfor er der behov for, at der formuleres nogle retningslinjer, der kan få flyselskaberne til at vende tilbage. I Helsinki Airport har man eksempelvis netop indført maskepåbud for ansatte og passagerer i lufthavnen.

“Det er stadig uklart, hvilke initiativer der vil virke bedst. Men det er afgørende, at vi forsøger at få skabt internationale retningslinjer. Kan det ikke lade sig gøre i første omgang, må vi lave robuste nationale og bilaterale regler. Når landegrænserne bliver åbnet, vil der være brug for og appetit på at komme ud på ferie- og forretningsrejse. Men forudsætningen for det hele er, at det er sikkert og trygt – både for de rejsende og for de ansatte i flyselskaberne og de mange virksomheder i lufthavnene,” siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

CPH-direktøren mener, at man for lufthavnene i første omgang skal søge at finde fælles fodslag i EU og Norden gennem Airport Council International (ACI).

“Det nytter jo ikke, at der i 28 EU-lande er 28 forskellige regler i lufthavnene om afstand, hygiejne, værnemidler og så videre. Det vil skabe forvirring – og dermed utryghed. En forudsætning for en reel genstart af den kommercielle flytrafik er, at der kommer internationale og ens standarder både i forhold til håndteringen af passagerer i lufthavne og i selve flyene,” understreger Thomas Woldbye.

 

Relaterede artikler:

IATA: Ansigtsmasker i stedet for frit midtersæde

Arbejdsgruppe skal kigge på vilkår for flyvninger

“Vi vil helst undgå restriktioner”