A320-200 fra DAT.

DAT på vej mod fem Airbus-fly

Danish Air Transport har købt sit tredje brugte Airbus A320-fly og er på udkig efter yderligere to fly til sommersæsonen.

Danish Air Transport har fået smag for Airbus A320-fly. Således har selskabet netop købt sit tredje eksemplar – kun 10 måneder efter at man købte det første Airbus-fly.

Denne gang er det et knap 22 år gammelt Airbus A320-fly, som Danish Air Transports direktør og ejer, Jesper Rungholm, har fundet i Californien. Her har flyet stået parkeret siden juli, hvor det fløj sin sidste tur for det chilenske flyselskab Sky Airline. Siden sin fødsel i Toulouse i Frankrig i 1993 har flyet med serienummer 406 blandt andet fløjet på Sri Lanka og i Mexico.

Efter et grundigt eftersyn og en gang maling skal flyet sættes i drift til marts. Her vil det skulle sætte kursen mod Philippinerne, hvor det skal afløse det første Airbus A320-fly, som DAT købte.

Sendes østover
Det fly sendes om kort tid til Philippinerne for i starten af januar at begynde at flyve for et nyt filippinsk flyselskab, der vil åbne ruter til Sydkorea. Flyet har indtil nu ikke fløjet for DAT. Slovenske Adria Airways, der brugte flyet da DAT købte det, er fortsat med at bruge flyet på en såkaldt dry lease-kontrakt, hvor Adria selv stiller med piloter og kabinebesætning. Men i denne uge kommer flyet til Danmark, hvor det vil få registreringen OY-JRK inden det sendes østover.

Når det til marts er færdig på Philippinerne og det nyindkøbte fly tager over, skal OY-JRK tilbage til Slovenien og flyve for Adria Airways. Denne gang på en wet lease-kontrakt, hvor DAT stiller med besætning.

Udgangspunkt i Danmark
Det sidste af Danish Air Transports Airbus A320-fly har gennem længere tid fløjet seriecharter for Primo Tours og løst diverse ad hoc-charteropgaver. Flyet, der har fået registreringsbogstaverne OY-LHD, blev købt som nummer to men er det eneste Airbus A320-fly, som Danish Air Transport indtil nu selv har opereret. Det skal fortsat løse charteropgaver med udgangspunkt i Danmark.

Og DAT stopper ikke her. Selskabet er allerede i fuld gang med finde yderligere to Airbus A320-fly.

“I den kommende sommer har vi arbejde til fire Airbus-fly og vi vil gerne have et backup-fly. Derfor er vores plan at komme op på fem Airbus’er inden sommer,“ forklarer Danish Air Transports ejer og direktør, Jesper Rungholm.

Alle de tre Airbus-fly, som DAT har købt indtil videre, er den specifikke version, der hedder Airbus A320-231. Det betyder, at flyene alle har IAE-2501 motorer påmonteret. Det er en upopulær motortype, da den kan være dyr i vedligehold. Upopulariteten betyder til gengæld, at den er billig i indkøb. En IAE-2501 motor kan således nogle gange købes til en femtedel af prisen for en anden type motor til Airbus A320. Det har Danish Air Transport benyttet sig af, ved at købe en pulje af reservemotorer, som man kan trække på.

Ud af mølposen
Udover de snart tre Airbus-fly har Danish Air Transport en større pulje af ATR-turbopropfly og et MD-83 jetfly. Det skal sammen med et ATR72-fly bruges, når Danish Air Transport til marts overtager indenrigsruten mellem København og Karup fra Norwegian. Endelig har selskabet et MD-87 jetfly, som blev lagt i mølpose i november sidste år. Det blev dog pillet ud af mølposen igen i sommermånederne i år, da selskabet manglede kapacitet. Nu er flyet dog igen lagt i mølpose.

OY-LHD i Billund Lufthavn. Flyet var den anden Airbus A320 Danish Air Transport købte. Men det eneste fly, der indtil videre flyver for selskabet.