Illustration af Airbus A321LR i Icelandair-bemaling. Foto: Airbus/Icelandair

Icelandair øger igen ordre på Airbus A321LR

Icelandair har bestilt yderligere to Airbus A321LR på leasingaftaler, så den samlede ordre på varianten nu er syv fly. Selskabet har herudover en bestilling på 25 fly af varianten A321XLR.

De langtrækkende Airbus A321LR er en del af fremtiden hos Icelandair, der nok engang øger antallet af fly i ordre.

Således har det islandske flyselskab underskrevet en kontrakt på yderligere to nye A321LR, og den samlede ordre på denne variant er dermed i alt syv fly.

Samtlige fly er på langsigtede leasingaftaler. De to nyeste bestillinger er via leasingselskabet CDB Aviation, mens de fem første er bestilt over to omgange hos leasingselskabet SMBC Aviation Limited.

Det forventes, at den første A321LR til Icelandair bliver leveret fra Airbus i fjerde kvartal i år, og det forventes, at de to fly fra CDB Aviation konkret bliver leveret i anden halvdel af 2025.

A321LR og A321XLR skal udgøre fremtiden
Foruden de syv Airbus A321LR i ordre har Icelandair også en købsordre på i alt 25 af varianten Airbus A321XLR. Aftalen blev underskrevet i juli sidste år, og den indebærer 13 fly i fast ordre samt yderligere 12 fly i option.

Leveringerne af denne ultra-langtrækkende variant til det islandske flyselskab vil efter planen begynde i 2029.

Airbus A321LR og A321XLR vil udgøre fremtiden hos Icelandair, der til gengæld vil udfase de aldrende Boeing 757-fly. Selskabet råder over i alt 16 Boeing 757 fordelt på 14 af -200-varianten samt to af -300-varianten.

Åbner op for spændende muligheder
Bogi Nils Bogason, koncernchef i Icelandair, er glad for at kunne annoncere en aftale på yderligere fly til den kommende flåde af langtrækkende A321-fly.

”Vi er allerede begyndt at forberede ibrugtagningen af disse effektive fly, der vil erstatte vores Boeing 757‘ere. De vil give spændende muligheder og chancen for at udforske nye destinationer samt yderligere understøtte vores bestræbelser på bæredygtighed,” siger han.

Icelandair forventer at indrette A321XLR med plads til i alt 190 passagerer, hvor der til sammenligning er sæder til 183 rejsende i de eksisterende Boeing 757-200.

Rækkevidden for A321LR bliver op til 7.400 kilometer, mens A321XLR får en rækkevidde på hele 8.700 kilometer.

 

Relaterede artikler:

Icelandair bestiller endnu en Airbus A321LR

Cancun og Havana: Mulige Icelandair-destinationer

Icelandair bekræfter ordre på Airbus A321XLR