Forventningerne til hele året er blevet løftet efter et stærkt kvartal i Dubai International Airport, og samtidig kan Emirates glæde sig over, at genopretningen går hurtigere end hos konkurrenterne.
Der har været travlt i tredje kvartal i Dubai International Airport, og det ser ud til at fortsætte. Derfor har landets lufthavnsoperatør Dubai Airports netop skruet selskabets forventninger til det samlede antal passagerer, som man venter at betjene i år, op.
Det samme skete i august, og her forudsagde lufthavnsoperatøren efter opjusteringen, at 62,4 millioner passagerer ville gøre brug af lufthavnen i løbet af 2022, men nu oplyses det, at dette tal hæves til 63,4 millioner rejsende.
Fra begyndelsen af januar til og med september havde i alt 46,3 millioner rejsende passeret gennem terminalerne i Dubai International Airport. Lufthavnen er dermed på 72 procent af 2019-niveauet, hvor 64,5 millioner passagerer benyttede den i årets første ni måneder.
Arbejder som en velsmurt maskine
I tredje kvartal nåede lufthavnen et passagertal på 18,4 millioner, og det er første gang siden 2020, at trafikken i en tre måneders periode overstiger niveauet fra før COVID-19-pandemien, da lufthavnen betjente 17,8 millioner rejsende i det første kvartal af 2020, inden pandemien påvirkede trafikken, lyder det.
Koncernchef Paul Griffiths fra Dubai Airports understreger sin glæde over, at der har været så stor en fremdrift i antallet af rejsende, at forventningerne til hele året nu kan opjusteres atter en gang.
”Væksten i passagertrafikken har været fantastisk hele året, og den fortsætter med at overstige vores forventninger. Selvom vi er begejstrede for tallene, er vi i særdeleshed glade for, at folkene i og omkring lufthavnen arbejder sammen som en velsmurt maskine, der hæver både service- og kvalitetsniveauet.”
Holder konkurrenterne bag sig
Der er ligeledes travlt hos Emirates, der har hub i Dubai International Airport, da flyselskabet har genoprettet den europæiske kapacitet hurtigere end konkurrenterne Qatar Airways og Etihad Airways. Det skriver Air Service One.
I starten af pandemien fastholdt Qatar en større andel af den europæiske trafik end de to andre selskaber, men det vendte i oktober sidste år, og Emirates har haft mest fart på genopretningen i kapaciteten fra Europa i stort set alle måneder lige siden.
En analyse baseret på antallet af planlagte flyvninger i december i år viser, at Emirates’ kapacitet næsten er på 87 procent af 2019-niveauet, mens såvel Qatar Airways som Etihad Airways begge er på 67 procent.
Derudover har Emirates sat 887.000 sæder til salg hver vej mellem Europa og Dubai i december, Qatar Airways har udbudt 458.000 sæder til Doha, og Etihad Airways tilbyder 182.000 sæder til Abu Dhabi. Det er bemærkelsesværdigt, at tallet hos Qatar ikke er højere, da 13 europæiske lande deltager i verdensmesterskabet i fodbold, der afvikles i landet frem til den 18. december.
Relaterede artikler: