Airbus A380 under landing i Københavns Lufthavn. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

Emirates-flyvninger til USA via Skandinavien

I løbet af januar har flere Emirates-fly foretaget mellemlandinger i København og Stockholm på nogle af de længste ruter til USA.

Siden den 8. januar har der været en tilspidset situation i Mellemøsten, efter Irans militær skød et ukrainsk passagerfly ned kort efter afgang fra Teheran. Mange flyselskaber var herefter tvunget til at omlægge deres ruter for at undgå at flyve ind i et potentielt risikofyldt luftrum.

Emirates har i løbet januar været et af de flyselskaber, der har forsøgt at undgå overflyvning af iransk luftrum på ruterne til og fra Dubai. En del ruter er således blevet omlagt, hvilket har resulteret i mellemlandinger i nogle af de lufthavne, der ligger i de mest benyttede luftkorridorer.

Både den 14. og 15. januar mellemlandede en Boeing 777-300ER fra Emirates i Stockholm Arlanda undervejs på rute EK221 fra Dubai til Dallas/Fort Worth International Airport i USA. Flyveruten er normalt på 12.940 kilometer. Den 20. januar var det Københavns Lufthavn, der fik besøg af en Airbus A380-800, der foretog en teknisk mellemlanding på den 13.420 kilometer lange flyvning på rute EK215 fra Dubai til Los Angeles International Airport.

CHECK-IN.dk har forhørt sig hos Emirates i Dubai, hvorvidt de tekniske mellemlandinger i Skandinavien skyldtes tankning af ekstra brændstof som følge af omlægningen af flyveruter, men flyselskabet er ikke vendt retur med svar.

Ekstra CPH-trafik under Kashmir-konflikt 
Det hænder af og til, at lufthavne i Skandinavien bliver benyttet til tekniske mellemlandinger, når der er forstyrrelser i de normale luftkorridorer.

Sådan var det også i marts sidste år, da der var et længerevarende overflyvningsforbud af det pakistanske luftrum, som følge af en opblussen i en verserende konflikt i Kashmir-regionen mellem Indien og Pakistan.

Her fløj en Boeing 787 Dreamliner fra Air Canada i tre uger fra New Delhi til  Toronto via Københavns Lufthavn for at blive tanket undervejs. Der forlængede rejsetiden fra 15 og en halv time til næsten 19 timer på den normalt 11.998 kilometer lange flyvning. 

I samme periode måtte Air Canada i 10 dage også lade rutenummer AC045 fra New Delhi til Vancouver foretage et teknisk stop i den danske hovedstadslufthavn.

 

Relaterede artikler:

KLM overflyver atter Iran og Irak

Frafråder overflyvning af Iran i seks måneder

Iran-krisen: Norwegian tvunget til mellemlanding