Airbus A380 fra Etihad Airways. Foto: @ Thorbjorn Sund, Danish Aviation Photo

Endnu et selskab vil sende A380 på vingerne igen

I sommertrafikprogrammet 2023 vil Airbus A380-fly i Etihad Airways-bemaling foretage flyvninger mellem Abu Dhabi og London. Høj efterspørgsel har medvirket til, at flyene tages i brug igen.

I starten af december hentede Lufthansa et af selskabets Airbus A380-fly hjem fra Teruel Airport i Spanien, hvor det havde været parkeret, og nu har Etihad Airways ligeledes offentliggjort planer om atter at gøre brug af flytypen i forbindelse med afviklingen af sommertrafikprogrammet næste år.

Selskabet råder over i alt over ti A380-fly, der har en gennemsnitsalder på 7,4 år. I øjeblikket holder fire af flyene parkeret i den franske Tarbes–Lourdes–Pyrénées Airport, mens de resterende seks befinder sig i Teruel Airport.

Ifølge Etihad Airways er beslutningen både motiveret af, at selskabet oplever en fortsat efterspørgsel på at komme ud at rejse, men ligeledes af tilbagemeldinger fra kunderne, der tilsyneladende ønsker muligheden for at flyve med A380’erne igen.

Gør det muligt at øge frekvenser og åbne nye ruter
Flyene er udstyret med The Residence, som er en suite, hvor den rejsende har eget soveværelse, stue og badeværelse, og derudover er der tre andre kabineklasser.

Det drejer sig om ni såkaldte first apartments, der giver passageren mulighed for privatliv undervejs. Yderligere har flyene 70 sæder på Business Class samt i alt 405 Economy Class-sæder, hvoraf 80 er Economy Space-sæder, der har en seat pitch, som er afstanden mellem sædets stoleryg og stoleryggen på sædet foran, på op til 36 tommer.

Flyene har desuden The Lobby, der er et lounge- og bar-område med lædersofaer, betjening og tv, som rejsende på First og Business Class har adgang til.

Ifølge flyselskabet vil man i første omgang sende af fire af Airbus-flyene på vingerne igen. De skal benyttes på flyvninger mellem Etihads hub i Abu Dhabi International Airport og London-Heathrow, hvilket vil gøre det muligt at benytte en del af selskabets kapacitet til at øge frekvensen på allerede eksisterende ruter samt påbegynde betjeningen af nye destinationer.

Flere operatører benytter fortsat A380
Mohammed Ali Al Shorafa, der er bestyrelsesformand for Etihad Aviation Group, mener, at A380’eren vil få en positiv effekt på flyselskabets forretning.

”Det er fantastisk at offentliggøre, at vi igen vil benytte denne pragtfulde flytype. A380’erens tilbagevenden vil give et yderligere boost til Etihads kapacitet på nøglemarkedet i Storbritannien, og det vil få en afsmittende effekt på Golfstaterne og det indiske subkontinent, som vil føre til, at flere gæster vil besøge Abu Dhabi.”

I tillæg til A380-flyene vil Etihad Airways også tilføje fem Airbus A320’ere til flåden, fortæller flyselskabet. På nuværende tidspunkt er Etihad i gang med at gøre A380’erne klar til at indgå i den daglige drift igen og få rekrutteret personale, der tidligere har beskæftiget sig med den store flytype.

I alt blev der fremstillet 254 A380-fly, inden produktionen blev stoppet i december sidste år. Med beslutningen om at få flytypen på vingerne igen slutter Etihad Airways og Lufthansa sig til Emirates, All Nippon Airways, Asiana, British Airways, China Southern, Korean Air, Singapore Airlines, Qantas Airways samt Qatar Airways, der alle benytter A380 i større eller mindre grad.


Relaterede artikler: 

”Mike-Kilo” er tilbage efter 30 måneder i Teruel

Derfor er Airbus A380 på vej tilbage i luften

Singapore Airlines med A380 fra Frankfurt til New York