EU: Ingen flykompensation under coronakrisen

Coronaviruskrisen er ekstraordinær omstændighed og giver ikke passagerer ret til EU261-kompensation, siger EU. Flyselskaber utilfredse med fortsat krav om passagerhjælp.

Coronaviruskrisens alvorlige konsekvenser for de europæiske flyselskabers trafikprogram er en ekstraordinær omstændighed, og derfor har passagerer ikke krav på kompensation ifølge EU’s regler om passagerrettigheder – de såkaldte EU261-regler, når flyselskaber aflyser flyvninger i forbindelse med krisen.

Det fastslår EU-Kommissionen i en officiel meddelelse, og dermed skaber Kommissionen ifølge EU’s transportkommissær Adina Vălean klarhed for flyselskaber over hele Europa om, hvordan de skal forholde sig til eventuelle krav om kompensation fra passagerer i forbindelse med de mange aflysninger af flyafgange, som coronaviruskrisen har eller vil resultere i.

Krav om undtagelser
Hos flyselskabernes internationale sammenslutning IATA og de europæiske flyselskabes organisation Airlines for Europe (A4E) vækker EU-Kommissionens udmelding dog ikke udelt begejstring.

For mens flyselskaberne ikke er forpligtet til at yde kompensation ved forsinkelser, er de ifølge EU-Kommissionen fortsat forpligtet til at hjælpe forsinkede og strandede passagerer med mad og drikkevarer samt hotelophold om nødvendigt og transport til indkvarteringsstedet.

Flyselskabernes organisationer havde anmodet om en undtagelse fra disse under COVID-19-pandemien, men det blev ikke imødekommet af EU-Kommissionen, og dermed er flyselskaberne ifølge IATA og A4E potentielt ansvarlige for ubegrænset hjælp til passagerer, der er strandet som et resultat af, at regeringer har besluttet at lukke grænser.

Værdibevis frem for refusion
IATA og A4E er endvidere utilfredse med, at EU heller ikke vil fravige fra reglerne om, at flyselskaberne skal tilbyde refusion af billetprisen og ikke bare ombooking eller værdibevis i tilfælde af aflysninger.

”Det ser ud til, at Kommissionen i betydelig grad undervurderer den krise, der rammer flyselskaber i Europa. Med udsigt til en pengestrømskatastrofe kan mange flyselskaber kun tilbyde værdibeviser frem for øjeblikkelig kontantudbetaling for aflyste flyvninger. Kommissionen må acceptere, at denne løsning – som mange mennesker vil betragte som rimelig under de nuværende ekstraordinære omstændigheder – bør være en mulighed,” siger Rafael Schvartzman, direktør for IATA i Europa.

Ikke et kortvarigt problem
IATA-direktøren understreger, at krisen for flyselskaberne ikke er et kortvarigt problem, da det vil tage mange måneder før, flytrafikken i Europa igen kommer tilbage til det normale. For nogle flyselskaber vil tingene aldrig blive de samme igen,” siger Rafael Schvartzman.

”Disse retningslinjer giver desværre ikke den klarhed, som EU’s flyselskaber med likviditetsproblemer har brug for,” siger Thomas Reynaert, administrerende direktør i A4E.

”I betragtning af de ekstraordinære omstændigheder og det økonomiske pres, som vores flyselskaber står over for, hvis dette er Kommissionens synspunkt – kan det være nødvendigt med en hasteændring af forordning 261, og det vil blive hilst velkomment af branchen,” siger A4E-direktøren.

 

Relaterede artikler:

Ny EU261-praksis kan give dobbeltkompensation

“EU261 har potentiale til at slå flyselskaber ihjel”

DAT: Bevidst chikane fra flyklagevirksomheder