EU kan blive lyseslukker for Aarhus-lufthavnsprojekt

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) har valgt at sende spørgsmålet om offentlig støtte til en ny Aarhus-lufthavn videre til EU-Kommissionen.

Ingen har tilsyneladende lyst til at være lyseslukker i sagen om en ny lufthavn til Aarhus. Aarhus Kommunes borgmester Jacob Bundsgaard (S) har nu bekostet flere analyser, der skulle afdække mulighederne for at flytte Aarhus Lufthavn til en ny placering ved Thomasminde nord for Aarhus, men trods mindre overbevisende konklusioner arbejder et flertal i byrådet videre med projektet.

I går skulle transportminister Hans Chr. Schmidt (V) så tage stilling til projektet. Han var heller ikke meget for direkte at aflive det aarhusianske lufthavnsprojekt, selvom ministeren ved flere lejligheder har udtalt sig skeptisk i forhold til etablering af en ny storlufthavn ved Aarhus.

I stedet valgte Hans Chr. Schmidt at sende bolden videre til EU-Kommissionen, således at man i Bruxelles kan vurdere, om statsstøttereglerne vil blive overtrådt, hvis Aarhus Kommune får grønt lys til at arbejde videre med projektet på baggrund af det økonomiske estimat, der foreligger efter den seneste Rambøll-analyse. Staten fortolkes i denne sammenhæng bredt og omfatter både lokale, centrale og regionale myndigheder.

“Det er fint at få en afklaring i Kommissionen. Jeg havde selvfølgelig gerne set, at vi kunne få en principiel positiv tilkendegivelse fra transportministeren allerede i dag, men fair nok at vi skal en tur forbi Kommissionen. De går heldigvis først på sommerferie i august måned, så vi har tid til at få afklaret det her inden sommer, sagde Jacob Bundsgaard til TV2 News efter mødet med ministeren.

Lægger afstand til projektet
At transportminister Hans Chr. Schmidt er en erfaren politiker er der ingen tvivl om. Derfor lagde han også behørig afstand til projektet i de kommentarer, der blev givet umiddelbart efter mødet med den aarhusianske borgmester.

“Det er ikke en transportministers opgave at hjælpe nogen. Det er en transportministers opgave at vurdere om det med en lufthavn er en fornuftig idé set for hele landets betydning. Vi giver kun råd, fordi vi mener, at det er klogt at efterprøve det i Kommissionen. Det er Aarhus Kommune, der skal bede Kommissionen om et møde, og vi er kun med som observatør, fordi Aarhus Kommune har bedt os om det,” lød det fra Hans Chr. Schmidt.

Dermed er det tydeligt, at ministeren på ingen måder er klar til at gå i kamp for en ny storlufthavn i Aarhus, som tydeligvis bliver opfattet som et lokalt projekt uden den nødvendige statslige forankring, som et infrastrukturprojekt af en sådan størrelse vil kræve.

“Det er så afgørende for projektet, hvis man læser det, at der ydes statsstøtte og kommunal støtte. Det er både i etableringen og i driften. Og når der er det, så mener vi, at det er klogt, at man går ned og spørger Kommissionen, om den vil acceptere statsstøtte.”

Det bliver EU-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til lufthavne og luftfartsselskaber fra 4. april 2015 (2014/C99/03), der skal udfordres ved den kommende dialog i Bruxelles.

 

Relaterede artikler:

Klar til skæbnemøde om ny lufthavn

Ny Aarhus-lufthavn sendt til tælling af analyse

Fastlåst situation koster millioner for Aarhus Lufthavn

Store krav til forundersøgelse af ny Aarhus-lufthavn

Aarhus laver endnu en lufthavnsanalyse