Den markante satsning på det amerikanske marked betyder, at Norwegian skal i gang med at rekruttere piloter og kabinepersonale til to nye baser i USA. Det kan i løbet af et år give beskæftigelse til flere hundrede ansatte.
Norwegians storstilede satsning med skandinaviske flyruter til fem nordamerikanske destinationer betyder, at det norske lavprisflyselskab skal i gang med at ansætte piloter og kabinepersonale til nye baser i USA.
Udgangspunktet for Norwegians langdistance-operation har hidtil været en base i Thailands hovedstad Bangkok. Men i januar måned vil Norwegian åbne baser i New York-JFK og i Fort Lauderdale. Ansatte på disse baser forventes primært at skulle beskæftiges på Norwegians nordamerikanske ruter, der vil blive opereret med foreløbigt fem ud af seks Dreamliner-fly i løbet af 2014.
Hvert Dreamliner-fly på de amerikanske baser vil skabe jobs til op imod 100 ansatte per fly. Det kræver helt præcist 23 piloter og 70 kabinemedarbejdere at holde en Dreamliner i operation i 16 til 18 timer i døgnet. Indtil videre forlyder der dog ikke noget om, hvor mange fly der i første omgang skal stationeres på de to amerikanske baser.
Det første Dreamliner-fly fik Norwegian leveret sidst i juni måned, mens det andet fly netop er blevet leveret for et par uger siden. Og i løbet af oktober måned kommer det tredje langdistancefly fra Boeing. Disse tre fly vil i første omgang operere fra basen i Bangkok.
Norwegian oplyser, at man påbegynder rekrutteringen til USA-baserne i november måned og forventer at have baserne operative i begyndelsen af 2014. De syv nye USA-ruter igangsættes løbende i perioden fra den 28. februar til den 1. juni næste år.
17.000 kroner om måneden
Den norske finansavis NA24 har været på rejse med Norwegian til Bangkok og har talt med medarbejdere på basen i den thailandske hovedstad. Her mødte journalisten 42-årige Jui, som efter mere end 20 år som stewardesse hos selskaber som United Airlines, British Airways og Qantas valgte at søge til Norwegian.
Hun fortalte NA24-journalisten, at hun har en månedsløn på omkring 100.000 thailandske baht, hvilket svarer til omkring 17.500 danske kroner. For dette beløb gennemfører den thailandske stewardesse tre langture som for eksempel Bangkok-Oslo-Bangkok eller Oslo-New York-Oslo. Der er således tale om seks effektive arbejdsdage i løbet af en måned, hvilket principelt svarer til en aflønning på 3.000 kroner per dag. I tillæg hertil kommer et par hotelovernatninger undervejs for at sikre, at hviletidsbestemmelserne kan overholdes.
“Som stewardesse i et udenlandsk selskab tjener du rigtig godt sammenlignet med lønninger generelt i Thailand,“ fortæller Jui til NA24. Hun forstår ikke, hvorfor de norske fagforeninger kræver, at hun skal have samme løn og arbejdsvilkår som ansatte i Norge.
“Nu ved jeg ikke, hvad mine norske kolleger tjener, men at de tjener mere, synes jeg ikke er noget problem. Omkostningsniveauet i Norge er vel omkring fem gange højere end i Thailand,“ mener den thailandske stewardesse, der egentligt ville have afsluttet sin flyvende karriere, men blev fristet af det for hende attraktive tilbud fra Norwegian samt muligheden for at opleve at arbejde ombord på Dreamlineren.
Ifølge Norwegians koncernchef Bjørn Kjos ligger lønniveauet for det amerikanske personale noget højere end i Thailand, men stadig betydeligt under det norske niveau. På sidste uges pressemøde i Stockholm, hvor de nye nordamerikanske ruter blev præsenteret, benyttede Norwegian-bossen lejligheden til at afvise al snak om social dumping og understregede vigtigheden af at kunne sikre konkurrencekraften gennem ansættelse af thailandsk kabinepersonale.
“Vores crew er thailandske, you like it or not,“ var kommentaren fra Bjørn Kjos på det velbesøgte pressemøde.