Norwegian Boeing 737-800 i Aalborg Lufthavn: (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Genåbner to danske ruter under kreditorbeskyttelse

Blot få dage efter at Norwegian er gået i ly for kreditorerne, er der tilsyneladende grundlag for at genstarte to danske ruter. Det kan dog blive svært at sælge billetter.

Den norske regerings afslag på statsstøtte til Norwegian fik mandag den 9. november det norske lavprisflyselskab til midlertidigt at lukke alle ruter uden for Norge og reducere den operative flåde fra 21 til seks fly.

Alligevel har man fortsat salget af billetter til ruten fra København til Aalborg og samtidig aflyst under 24 timer før hver afgang. Der har nemlig ikke været Norwegian-fly i Aalborg Lufthavn siden den 9. november.

Det kommer der atter på mandag, for blot to dage efter, at Norwegian har søgt om kreditorbeskyttelse i Irland for to irske selskaber samt tilhørende datterselskaber, så meddeler selskabet, at man er klar til at genoptage to danske ruter. Der vil efter planen blive fløjet tre gange dagligt mellem København og Aalborg på alle hverdage samt i alt tre gange i weekenden, mens ruten mellem København og Oslo vil blive betjent med seks ugentlige flyvninger.

”Ruten mellem København og Aalborg er vigtig for Norwegian, fordi den er vigtig for vores kunder. Da vi kom tilbage på ruten igen efter corona-nedlukningen i foråret, fik vi rigtigt mange positive tilbagemeldinger. Det er meget opløftende i en svær tid for luftfartsbranchen, og vi tilpasser løbende vores program til efterspørgslen og rejserestriktionerne. Derfor er jeg glad for, at vi kan opretholde vores trafik mellem København og Aalborg med den gode service og gode priser, som vi er kendt for,” siger Magnus Thome Maursund, der er direktør for Short Haul i Norwegian.

Ikke lettere at sælge billetter
Selvom Norwegian vender tilbage til Aalborg-ruten, så er der formentlig en del passagerer, der vil være tilbageholdende med at købe billetter. Først og fremmest har mange oplevet at få aflyst deres afgange med Norwegian de seneste par uger, men det skaber også usikkerhed, når et flyselskab befinder sig i en tilstand, hvor det har måttet søge ly for kreditorerne.

Det er nemlig de simple kreditorer, inklusive de passagerer, der har penge til gode, der kan blive taberne i forbindelse med en eventuel rekonstruktion. Det så man med CityJet’s nylige Examinership-proces i Irland, hvor alle de simple kreditorer, inklusive flere danske lufthavne og hoteller, måtte nøjes med 1,25 procent i dividende, mens der blev lavet en aftale med den største gruppe af kreditorer.

Sådan kan det også komme til at gå med Norwegians irske Examinership-proces, da leasingselskaberne, der hører til den største gruppe af kreditorer, samtidig er medejere af selskabet.

“Norwegian har (med Examinership-processen, red.) købt sig tid og beskyttelse fra andre kreditorer. Men de har ikke gjort det lettere for sig selv at sælge billetter,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.DK.

 

Relaterede artikler:

DAT: Norwegian beder kunderne om at booke om

Norwegian søger konkursbeskyttelse i Irland

Norwegian fortsætter billetsalg på dansk rute