HRG bliver det første erhvervsrejsebureau, der kan tilbyde en færdig løsning til booking af Lufthansa udenom GDS-selskaberne.
Siden Lufthansa sidste år indførte et gebyr på 16 euro for booking af selskabets flyvninger via de globale GDS-systemer, har den tyske luftfartskoncern forsøgte at flytte ledende aktører over på den såkaldte Direct Connect-løsning.
Noget tyder på, at HRG bliver den første internationale erhvervsrejsebureaukæde til at tage Direct Connection i brug, således at der kan reserveres flybilletter til erhvervskunderne uden at skulle opkræve tillægget på 16 euro, eller godt 120 danske kroner. Det oplyser Lufthansa i en pressemeddelelse,
I Tyskland har den største rejsegrossist, Aerticket FTI-Ticketshop allerede implementeret løsningen, og ved udgangen af marts forventes 300 bureauer i franchisekonceptet Lufthansa City Center at tilslutte sig. Det skulle betyde, at danske Skotte Business Travel med afdelinger i Nyhavn og Aalborg Lufthavn som en del af franchiseaftalen også vil blive klar til den nye distributionsmodel.
“Gennem vores initiativ har vi opnået væsentligt mere fremgang med vores Business-to-Business forbindelser i de seneste seks måneder, end vi har gjort i de foregående fem år,” Jens Bischof, der er vicekoncerndirektør med ansvar for salg og distribution hos Lufthansa-gruppen.
Aftaler med erhvervskunder
Selvom der har været stor modstand fra de store erhvervsrejsebureauer samt erhvervskunderne, lader det til, at mange er ved at vænne sig til den nye distributionsform.
Ifølge Lufthansa er der allerede indgået aftaler med to store virksomheder, henholdsvis østrgiske Andritz samt stålproducenten ArcelorMittal. Herudover skulle den tyske kemikoncern Bayer også være på vej med en aftale. Erhvervsrejsebureauerne BCD Travel og American Express Global Business Travel hævdes fra kilder i markedet også være i en dialog med Lufthansa.
Lufthansa skriver i en pressemeddelelse, at TUI og Thomas Cook overvejer Direct Connect, mens turoperatørerne L´TUR og VTours allerede har en løsning implementeret.
Endelig har Lufthansa i begyndelsen af måneden udvidet det samarbejde med Google Flights, der blev igangsat i november sidste år. Nu er løsningen blevet udrullet til Frankrig, Sverige, Norge, Danmark og Polen. Dermed har Lufthansa maksimeret presset på de industrielle aktører, der i første omgang har valgt at forholde sig afventende til Lufthansa nye distributionsmodel.