Willie Walsh., direktør for IATA (Foto: IATA | PR)

IATA-boss blander sig i A350-strid

Generaldirektør Willie Walsh fra IATA har vakt opsigt med en udtalelse, hvor han kommenterer på den verserende strid mellem Airbus og Qatar Airways.

Afskallende maling, parkerede fly og en retssag i den dyre ende. Siden flyselskabet Qatar Airways første gang klagede over, at der var tæring på skrogene af selskabets Airbus A350-fly, er flyselskabets infight med flyproducenten Airbus blot taget til i styrke.

Flyselskabet har lagt sag an mod Airbus ved en domstol i London. Qatar Airways kræver 618 millioner dollars (omkring fire milliarder kroner) i erstatning fra flyproducenten samt 4,2 millioner dollars (cirka 27,7 millioner kroner) for hver dag, som selskabets flåde af A350’ere holder parkeret.

I sidste uge kom det frem, at Airbus har annulleret en ordre på 50 Airbus A321 ACF (Airbus Cabin Flex), som Qatar Airways bekræftede i 2017. Det hører til sjældenhederne i luftfartsbranchen, da ordrer typisk kun annulleres, hvis kunden ikke kan betale. Intet tyder dog på, at det er tilfældet her.

Lørdag udsendte Qatar Airways nemlig en pressemeddelelse, hvori flyselskabet kæder den annullerede ordre direkte sammen med Airbus-striden.

”Vi bekræfter, at vi overholder alle vores forpligtelser i henhold til alle gældende kontrakter. Det er derfor med betydelig beklagelse og frustration, at Airbus har taget beslutningen om tilsyneladende at udvide og eskalere denne tvist,” skrev Qatar Airways.

Topchef udtalte sig
Generaldirektøren for den internationale luftfartsorganisation IATA blander sig nu i striden og kommenterer på den annullerede A321-ordre. Willie Walsh kaldte udviklingen mellem Airbus og Qatar Airways for ”bekymrende”. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

“Jeg vil nødig tro, at en af flyleverandørerne gør brug af deres nuværende størrelse i markedet til at udnytter deres position. Det holder vi nøje øje med. Jeg tror, det er en ny udvikling, som alle i branchen vil være opmærksomme på.”

Da den fremmødte presse spurgte nærmere ind til udtalelsen, sagde Willie Walsh, at der blot var tale om en generel betragtning. Adspurgt ønskede Airbus ikke at komme med en kommentar, men fastholder, at flyproducenten ”afviser” de påstande, som har ført til retssagen med Qatar Airways.

Tilsyneladende interesseret i 777X
Qatar Airways er for øjeblikket angiveligt på udkig efter nye tilføjelser til flåden. Ifølge Reuters skulle flyselskabet være tæt på at lukke en aftale om køb af nye fragtfly fra den amerikanske flyproducent Boeing.

Flyselskabet skulle være interesseret i fragtudgaven af Boeings 777X. Faktisk i en sådan grad at Qatar Airways kan være klar til at bestille eller få option på op til 50 fly af typen. Reuters har hørt om købsaftalen fra to kilder, der tilsyneladende har kendskab til forhandlingerne.

Aftalen kan potentielt have en værdi af 14 milliarder dollars (92,3 milliarder kroner), hvis man tager udgangspunkt i listeprisen. Det forlyder, at købet potentielt kan blive lukket, når Qatars statsoverhoved emir Tamim bin Hamad Al Thani besøger Washington D.C. i slutningen af januar.

Tidligere forlød det ellers, at netop Qatar Airways var interesserede i at udvide flåden med Airbus’ nye fragtudgave af A350, der er den franske flyproducents konkurrent til 777F fra Boeing. Koncernchef Akbar al Baker fra Qatar Airways udtalte i april sidste år, at selskabet ville stå forrest i køen, når der blev åbnet for bestillinger af A350-fragtflyene. Interessen er dog tilsyneladende svundet sidenhen.

 

Relaterede artikler:

Airbus annullerer ordre på 50 fly

Kræver over fire milliarder i erstatning fra Airbus

Qatar Airways slæber Airbus i retten