Airbus A321LR (Foto: Bengt Lange)

Icelandair bestiller endnu en Airbus A321LR

Icelandair øger ordren på de langtrækkende Airbus A321LR fra fire til fem fly, som alle er på leasingaftaler. Det første fly står til levering i fjerde kvartal af 2024.

Fremtidens flåde hos Icelandair kommer i høj grad til at bestå af fly fra Airbus.

Det islandske flyselskab har ordrer liggende på både Airbus A321LR og Airbus A321XLR, hvor førstnævnte version træder først ind i flåden. Og nu bliver der tilføjet yderligere til ordren på netop denne.

Således har Icelandair underskrevet en leasingaftale med SMBC Aviation Limited omkring endnu én A321LR, der vil blive leveret i første kvartal af 2026. Dermed har selskabet nu en samlet ordre på fem A321LR, der alle er på langsigtede leasingaftaler med SMBC. Det forventes, at det første fly leveres fra Airbus i fjerde kvartal i år.

Skal erstatte aldrende Boeing 757-fly
Icelandair-koncernchef Bogi Nils Bogason er glad for at kunne udvide aftalen med SMBC omkring leasing af spritnye Airbus A321LR-fly.

”Vi er meget glade for at annoncere leasing af endnu et fly fra vores langsigtede partner SMBC Aviation Limited,” siger han og fortæller, at flyene skal være med til at erstatte de aldrende Boeing 757-fly, der har været hjørnestenen i selskabets flåde siden 1990.

”De vil give spændende muligheder og chancen for at udforske nye destinationer samt yderligere understøtte vores bestræbelser på bæredygtighed.”

Flåden af Boeing 757-fly hos Icelandair består af i alt 17 fly fordelt på 15 af -200-varianten samt to af -300-varianten. Herudover har det islandske selskab også fem langdistancefly af typen Boeing 767-300.

Aftale på op til 25 A321XLR
Foruden ordren på A321LR underskrev Icelandair også en endelig købsaftale på Airbus A321XLR i juli sidste år.

Der blev indgået en aftale med Airbus omkring køb af 13 fly på fast ordre, mens der er yderligere 12 fly af denne ultra-langtrækkende version i option. Leveringerne af de nye A321XLR begynder efter planen i 2029.

A321LR og A321XLR vil dermed udgøre stammen i den fremtidige flåde hos Icelandair. Selskabet forventer at indrette A321XLR med cirka 190 sæder, hvor der til sammenligning er plads til 183 passagerer i de eksisterende Boeing 757-200.

Rækkevidden for A321LR bliver op til 7.400 kilometer, mens A321XLR får en rækkevidde på 8.700 kilometer.

 

Relaterede artikler:

Cancun og Havana: Mulige Icelandair-destinationer

Icelandair bekræfter ordre på Airbus A321XLR

Icelandair vil købe op til 25 Airbus A321XLR