Boeing 757-fly fra Icelandair måtte lave go-around i to forskellige engelske lufthavne på grund af kraftig turbulens, mens flyet nærmede sig de sidste brændstofreserver.
Piloter på et Boeing 757-200-fly fra Icelandair overså kritiske vejrdata – såkaldt Significant Meteorological Information (SIGMET) – inden afgangen fra Keflavik-lufthavnen i Island på en flyvning til Manchester i England.
Det fastslår den endelige rapport om hændelsen, som førte til, at flyet endte med at måtte lande i Manchester med en ”fuel emergency”, hvor der kun var omkring 20 minutters flyvetid tilbage, inden man måtte begynde at bruge de sidste reserver.
Flyet med registreringen TF-FIP skulle den 23. februar 2017 gennemføre en flyvning fra Keflavik til Manchester på rutenummer FI440.
Voldsom vind ved ankomsttidspunkt
Piloterne havde inden afgangen fra Island ikke set nogen SIGMET før flyvningen, men de vidste, at der ville være en del vind og tilføjede derfor yderligere ét ton brændstof til flyvningen.
I både Manchester Lufthavn og den alternative Liverpool Lufthavn var der imidlertid SIGMET’er i kraft, da man forventedes, at et vejrsystem med kraftig vind ville passere gennem området omkring det anslåede ankomsttidspunkt.
Under nedstigningen mod Manchester fik piloterne besked fra flyveledere om, at et andet fly netop havde været nødt til at lave en go-around i Manchester Lufthavn på grund af kraftig vindforskydning og derefter havde valgt at lande i Liverpool Lufthavn i stedet.
Flyet cirklede
Piloterne på Icelandair-flyet valgte at lade flyet cirkle i holding pattern nord for Manchester, mens de diskuterede situationen og muligheden for at lande i Liverpool i stedet. Piloterne besluttede dog at gøre forsøget i Manchester, hvor der blev rapporteret om vind af stærk stormstyrke (56 knob). Samtidig besluttede piloterne, at de ville omdirigere til Liverpool, hvis de ikke kunne lande i Manchester på grund af vinden.
Under landingen i Manchester blev flyet udsat for kraftig turbulens, og i omkring 800 fods højde stod det klart, at indflyvningen ikke kunne fortsætte. Kort efter meddelte besætningen tårnkontrollen i Manchester, at de havde lavet en go-around. Flyet havde på det tidspunkt lige under 4,9 ton brændstof tilbage.
Kurs mod Liverpool
Flyet satte kursen mod Liverpool, men da piloterne cirka 15 minutter senere forsøgte at lande her, blev flyet igen udsat for kraftig turbulens og man måtte på ny lave en go-around. Flyet havde nu lidt over 3,9 ton brændstof tilbage i alt inklusive reserver.
Piloterne anmodede om en alternativ lufthavn i nærheden, og flyveledelsen pegede på Leeds. Denne lufthavn havde piloterne dog ikke i deres database. De tilkaldte derfor en erfaren pilot, som var ombord i flyet som passager, til at hjælpe med at finde et fysisk kort over Leeds Lufthavn gemt væk under cockpittets jump seat.
Piloterne fik besked fra flyveledelsen om, at de godt kunne lande i Leeds Lufthavn, og de svarede, at de gerne ville flyve til Leeds. Piloterne overvejede imidlertid deres muligheder igen, og da de ikke havde databaser-informationer om Leeds og ikke var fortrolige med lufthavnen, besluttede de i stedet at prøve at lande i Manchester igen. Manchester var endvidere meget tættere på end Leeds.
Fuel emergency
Piloterne kontaktede flyvelederne og anmodede om at omdirigere til Manchester og lande her med en fuel emergency. Her oplevede flyet endnu en gang kraftig turbulens under den endelige indflyvning, og autopiloten havde vanskeligheder med at opretholde localizer og glideslope. Det lykkedes dog piloterne at lande flyet.
På det tidspunkt havde flyet 2,7 ton brændstof tilbage i alt – hvilket betød cirka 20 minutters flyvetid, inden man havde været nødt til at tage de sidste brændstofreserver i brug.
Den endelige rapport om hændelsen konkluderer blandt andet, at flyveplanen ikke fremhævede SIGMET-oplysninger, at piloterne ikke bemærkede ikke SIGMET’erne, ligesom de traf et uhensigtsmæssigt valg af en alternativ lufthavn i betragtning af de meteorologiske forhold.
Relaterede artikler:
Landingsstel kollapsede på Icelandair-fly