Retten i Roskilde afsagde i går dom i en sag, hvor en forbruger havde købt en flyrejse med Cimber Sterling hos rejsebureauet GoLeif.dk. Forbrugeren krævede en erstatningsrejse af bureauet, da flyselskabet gik konkurs.
Det var en særdeles principiel sag, som Retten i Roskilde i går afsagde kendelse i. Sagen handlede om en forbruger, der i april måned 2012 købte en flybillet med Cimber Sterling fra København til Nice gennem internet-rejsebureauet GoLeif.dk.
I begyndelsen af maj måned indgav Cimber Sterling konkursbegæring, og flyselskabet kunne således ikke opfylde sin transportforpligtelse. Forbrugeren mente at måtte have krav på en erstatningsrejse fra GoLeif, hvor rejsen var købt igennem.
Dette nægtede GoLeif, hvorefter sagen måtte gå rettens gang. Rejsebureauet hævdede, at man udelukkende optrådte som formidler for flyselskab, når der var tale om en flybillet i rent salg. Forbrugeren mente derimod, at rejsebureauet trods agentforholdet måtte betragtes som den direkte kontraktpart.
Rejsebureauet blev frifundet for kravet, og retten lagde efter bevisførelsen til grund, at rejsebureauet flere steder på hjemmesiden og under bookingforløbet havde gjort forbrugeren opmærksom på agentforholdet, og at vilkåret også var medtaget i rejsebetingelserne, som forbrugeren aktivt og positivt havde bekræftet at have læst og accepteret. Herudover havde forbrugeren fravalgt den tilbudte konkursforsikring.
Hos Danmarks Rejsebureau Forening er der ikke overraskende glæde over gårsdagens domsafsigelse.
“Afgørelsen er faldet ud, som vi havde håbet og forventet, og den er i tråd med den praksis, der gælder i størstedelen af Europa. Danske rejsebureauer har nu rettens ord for, at agentforbeholdet er gyldigt, og at bureauerne dermed ikke er ansvarlige for flyselskabers konkurser. Det ville også have været urimeligt, eftersom et rejsebureau ikke har indflydelse på, om selve transporten sker korrekt,“ udtaler Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.
Betydning for andre sager
Dommen kan vise sig at få principiel betydning for omkring 800 lignende sager, som Forbrugerklagenævnet har liggende, ligesom den også kan få indflydelse på fremtidige sager af denne art.
“Det er ikke nogen ubetydelig lille sag. Hvert år går der flyselskaber konkurs, og der er tilfælde, hvor vi ved, at forbrugerne taber flere penge end på mange andre områder ved konkurser, fordi man lang tid i forvejen betaler ret mange penge,“ siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til tv2.dk.
Danmarks Rejsebureau Forening mener, at dommen klart cementerer et behov for at sikre en bedre forbrugerbeskyttelse ved konkurser.