Lufthansa parat til at lukke bmi

Hvis ikke EU’s konkurrencemyndigheder vil lade Lufthansa slippe af med det tabsgivende datterselskab bmi, ser tyskerne sig nødsaget til at lukke selskabet, hvor pengene dagligt fosser ud af kassen.

Lufthansa skruer nu bissen på overfor EU’s konkurrencemyndigheder. Hvis ikke den tyske luftfartskoncern snart får grønt lys til at sælge datterselskabet bmi til konkurrenten IAG, så ser Lufthansa sig nødsaget til at lukke bmi. Det fortæller kilder til den britiske avis Sunday Times.

Pengene fosser ud af kassen i bmi, og derfor ønsker Lufthansa at komme af med selskabet hurtigst muligt. Og hvis ikke det kan lade sig gøre, så er Lufthansa parat til at lukke det britiske datterselskab for at få sat en prop i det økonomiske hul. En fortsat drift af bmi vil blot påføre Lufthansa-gruppen endnu større tab.

I december sidste år blev Lufthansa og IAG enige om et salg af bmi for 1,5 mia. kroner. Men i sidste uge afviste konkurrencemyndighederne i Bruxelles IAG’s forslag til tiltag, der skal minimere den dominerende position, som IAG vil få på det britiske marked.

IAG er nemlig moderselskabet bag Iberia og British Airways. HvisIAG får fingrene i bmi, vil British Airways og bmi tilsammen sidde på mere end 50 procent af landingstilladelserne, de såkaldte slots, i den strategisk vigtige London Heathrow-lufthavn.

Branson på barrikaderne

Udsigten til den kraftige IAG-dominans i Europas største lufthavn har især fået British Airways’ ærkerival Virgin Atlantic og den karismatiske topchef Richard Branson på barrikaderne.

99 procent af kapaciteten i Heathrow udnyttes i dag, og det er derfor ekstremt svært for et selskab som Virgin Atlantic, der har sin primære base i lufthavnen, at oprette nye ruter. Og med British Airways og bmi i samme båd frýgter Virgin Atlantic at de tilbageværende små krummer af uudnyttet kapacitet forsvinder helt.

Samtidig har British Airwaysåbent erklæret, at bmi’s slots i Heathrow skal udnyttes til at åbne nye lukrative langdistanceruter. Og det er netop på langdistanceruterne, at Virgin Atlantic og British Airways konkurrerer.

De facto-monopol

British Airways og bmi står tilsammen for en stor del af flytrafikken inden for de britiske øer. Kritikere af IAG’s køb frygter derfor etableringen af et de facto-monopol på britisk indenrigsflyvning.

Især vil trafikken fra Skotland og ned til London Heathrow blive ramt. Her er British Airways og bmi i dag de to eneste selskaber, og British Airways flyver i dag på mere end 60 procent af de ruter, som bmi betjener.

Lufthansa-gruppen tæller foruden Lufthansa og bmi også selskaber som Austrian, Swiss og belgiske Brussels Airlines.