Parkerede Lufthansa-fly. (Foto: Lufthansa | PR)

Lufthansa tager pensionerede A340’ere tilbage

Stigende efterspørgsel og muligheden for at tilbyde flyvninger på First Class medvirker til, at Lufthansa i løbet af sommeren vil have selskabets A340-600-fly som en aktiv del af flåden.

I april 2020 traf Lufthansa beslutning om, at koncernen ville tage over 50 fly ud af produktionen hos de tyske flyselskaber, da ledelsen så sig nødsaget til at omstille driften i henhold til de nye vilkår, som COVID-19-pandemien var skyld i.

Det betød blandt andet, at 17 Airbus A340-600 langdistancefly blev parkeret i Teruel Airport i Spanien, der ofte benyttes til opbevaring af fly over en længere periode, da de mange årlige solskinstimer og tørre klima i området mindsker risikoen for, at der opstår tæring på enten flyenes skrog eller andre vigtige dele.

Siden har Lufthansa skilt sig af med syv af flyene, da flytypen – der er udstyret med fire motorer – blandt andet efterlader et større klimaaftryk end andre typer, men nu er meldingen, at Star Alliance-medlemmet vil genindsætte de resterende Airbus A340-600’ere i flåden.

Får base i to forskellige lufthavne
I øjeblikket holder fem af flyene stadigvæk parkeret. To af dem befinder sig i Teruel Airport, mens de resterende tre står i henholdsvis lufthavnene i Frankfurt og München samt Ninoy Aquino International Airport, der betjener den filippinske hovedstad Manilla.

Ifølge Lufthansa er det stigende rejselyst blandt kunderne, der ligger til grund for beslutningen, da flyene skal benyttes til at ”dække den store efterspørgsel efter langdistanceflyvninger i sommeren 2023”. Det fortæller en talsperson fra flyselskabet til mediet AeroTime.

Planen er, at flyene atter kommer på vingerne i løbet af andet kvartal i år. Talspersonen fortæller desuden, at fem af de i alt 10 A340-600-fly, som selskabet råder over, får base i Frankfurt Airport, mens de andre fem vil foretage flyvninger med udgangspunkt i lufthavnen i München.

Otte First Class-sæder på hvert fly
Det er endnu ikke offentliggjort hvilke destinationer, som Airbus A340-600’erne skal betjene fra Frankfurt. Spekulationer i luftfartskredse går dog på, at der eventuelt kunne være tale om ruter til blandt andet Bogota i Colombia, Hongkong samt New York-JFK.

Udover stigende efterspørgsel spiller det formentlig også ind, at Airbus A340-600’erne er udstyret med First Class-sæder, da de ti fly hver har otte sæder på kabineklassen, der er den mest luksuriøse, som flyselskabet tilbyder.

Derudover er de konfigureret således, at der er 44 Business Class-sæder, 32 på mellemklassen Premium Economy samt 213 på Economy Class.


Relaterede artikler:

Syv nye Lufthansa-ruter i sommeren 2023

”Mike-Kilo” er tilbage efter 30 måneder i Teruel

Lufthansa forbereder 20.000 nyansættelser