Lufthavnene i Norge har de mest klimavenlige landinger i Europa, fremgår det af en undersøgelse fra Eurocontrol, der har vurderet effektiviteten af flyenes anflyvninger.
Fly med destination i eksempelvis London, Paris eller Amsterdam bruger ofte lidt længere tid på anflyvninger som følge af tung trafik end fly, der eksempelvis lander i mere afsides og langt mindre trafikerede lufthavne.
Jo længere tid et fly bruger på en anflyvning, desto mere CO2 bliver der udledt til atmosfæren. Og netop dette forhold har Eurocontrol, der overordnet styrer lufttrafiktjenesten i Europa, undersøgt.
Således har Eurocontrol offentliggjort en undersøgelse, der viser, hvilke lufthavne i Europa der er mest ”grønne” i forhold til både de ankommende og afgående flys operationelle effektivitet.
De mest klimavenlige lufthavne på det europæiske kontinent skal findes i Norge, hvor både de landende og lettende fly bruger mindst mulig tid på indflyvning og flyvning til marchhøjde i forbindelse med afgang. Det oplyser den norske lufthavnsoperatør Avinor.
Sparer brændstof og reducerer støjen
Undersøgelsen er baseret på den såkaldte Continuous Descent Operations (CDO), som er defineret som en uafbrudt nedstigning fra marchhøjde til landing i lufthavnen.
”Det betyder, at flyet kan flyve ”i tomgang” og nærmest glide ind til lufthavnen uden at skulle flade ud i højden undervejs. Det reducerer motorforbruget, flyselskaberne sparer brændstof og omkostninger, emissionerne falder, og flyene larmer mindre,” siger Jan Gunnar Pedersen, direktør for flysikring hos Avinor.
Ved afgange er samme princip gældende, og her er betegnelsen Continuous Climb Operations (CCO). Dette er således en uafbrudt stigning til marchhøjde.
Under halvdelen af danske landinger er klimavenlige
Cirka syv ud af 10 landinger (69,47 procent) og ni ud af 10 afgange (92,48 procent) til og fra norske lufthavne var i maj klimavenlige. Til sammenligning var 47,11 procent af landingerne klimavenlige i maj i Danmark samt 86,47 procent af afgangene.
I sammenligning med for eksempel centraleuropæiske lande er kun én ud af 10 landinger klimavenlige i Tyskland og knap to ud af 10 landinger i Frankrig.
Det skal bemærkes, at trafikken typisk er langt mere tung omkring de større centraleuropæiske lufthavne end den er i mere afsidesliggende egne som eksempelvis i Norge eller Sverige, hvor der er mange relativt trafikfattige regionale lufthavne.
Norwegian og Widerøe præsterer godt
I Norge er det især Norwegian og Widerøe, der sørger for de mange klimavenlige landinger. I maj var cirka 80 procent af ankomsterne og 95 procent af afgangene fra de to flyselskaber klimavenlige til og fra norske lufthavne.
”For os er det vigtigt at arbejde på at få de mest optimale flyvninger – fra afgang til ankomst. Når vores piloter samarbejder med lufthavnene for at gøre afgange og landinger så effektive som muligt, kommer det alle til gode. Ikke mindst sparer vi samfundet for klimaudledning og støj,” siger Henrik Fjeld, driftsdirektør i Norwegian.
Avinor arbejder løbende på at få flere flyselskaber til at øge antallet af klimavenlige landinger og afgange, oplyser Jan Gunnar Pedersen fra den norske lufthavnsoperatør.
Relaterede artikler:
Skandinaviske lufthavne bedst til grønne landinger