Sådan kan eVTOL-flyet ende med at se ud. (Illustration: Airbus | PR)

Norwegian Air Ambulance i eVTOL-samarbejde med Airbus

I fremtiden kan ombyggede lufttaxier blive en del af nødberedskabet og benyttes til udrykningsflyvninger i Norge. Et nyt samarbejde skal afdække potentialet.

Norges store areal og i visse egne tyndtbefolkede områder stiller særlige krav til det nødberedskab, som landet har på plads i tilfælde af, at der sker en ulykke. Derfor kigger man nu ind i, om ny luftfartsteknologi kan bidrage til at optimere indsatsen.

Det sker i regi af et nyt samarbejde mellem Airbus Helicopters og Norwegian Air Ambulance Foundation, som er en organisation, der foretager ambulanceflyvninger med helikoptere. I Danmark står organisationen for flyvningerne i Den Landsdækkende Akutlægehelikopterordning, der drives af Danske Regioner.

Formålet er at udvikle en ny udgave af den såkaldte CityAirbus NextGen, der er Airbus’ bud på et eVTOL-fly, hvilket er en forkortelse for electric Vertical Take-Off and Landing. Navnet benyttes om elektriske fly, der er i stand til at lette og lande i lodret retning.

Skal føjes til den nuværende flåde
CityAirbus NextGen er oprindeligt tænkt til at indtage rollen som lufttaxi med plads til fire personer, men som led i det nye samarbejder ønsker man at undersøge, hvilke ændringer, der skulle foretages på eVTOL-flyet, hvis det eventuelt skulle benyttes til flyvninger af medicinsk karakter.

Omdrejningspunktet vil være en undersøgelse af, hvorledes en ny version af CityAirbus NextGen kan bidrage til at mindske udrykningstiden på tværs af Norge således, at man både får forbedret resultaterne samt det overordnede system for ambulanceflyvninger i det skandinaviske land.

Det er ikke tanken, at eVTOL-flyene skal erstatte helikopterne, men de skal potentielt integreres ind i flåden, når teknologien er moden og lovgivningen tillader, at der kan gøres brug af denne nye type fly.

Kan benyttes til at flyve med organer
Hans-Morten Lossius, der er generalsekretær for Norwegian Air Ambulance Foundation, fremhæver, at den nye teknologi har nogle anvendelsesmuligheder, som man mener er spændende.

”Helikoptere er fortsat helt og aldeles nødvendige, når vi skal yde akut medicinsk assistance, men eVTOL-flyene give nogle muligheder for at støtte yderligere op om vores udrykningspersonale. Det kan eksempelvis være ved at transportere specialister til et ulykkessted eller ved at flyve organer fra et sted til et andet.”

Ifølge Balkiz Sarihan, der er chef for Airbus’ afdeling for Urban Air Mobility (Et begreb der sædvanligvis benyttes om by-orienterede transportløsninger, red.), slår fast, at man fra producentens side ser frem til at komme i gang med arbejdet.

”Norwegian Air Ambulance Foundation har altid gået forrest, når det handler om nyskabelse inden for feltet. Senest med deres forskning i, om det kan lade sig gøre at integrere en CT-scanner i en Airbus H145-helikopter. Vi ser frem til dette samarbejde med Norwegian Air Ambulance Foundation at finde frem til, hvor vores eVTOL-fly kan være til gavn for borgerne og medvirke til at sikre, at der ydes effektiv akuthjælp i Norge.”


Relaterede artikler:

Flyvende taxier mellem Odense og København

Verdenspremiere på regler for lufttaxaer

Embraer og Widerøe sammen om skandinaviske el-fly