Den første del af den nye bane i lufthavnen i Nuuk bliver torsdag taget i brug. Det sker efter, at godkendelsen fra Trafikstyrelsen er kommet i hus. Alt udstyr er dog ikke installeret endnu.
I øjeblikket er Kalaallit Airports i gang med en omfattende opgave, da det grønlandske selskab har ansvaret for at anlægge de tre nye lufthavne i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq, som det efterfølgende skal stå for driften af.
Virksomheden har dog netop rundet en vigtig milepæl, da Trafikstyrelsen har godkendt de første 930 meter af den nye landingsbane i Nuuk, som derfor kan tages i brug.
I alt skal banen være 2.200 meter lang, hvilket vil betyde, at lufthavnen bliver i stand til at tage imod større fly end tidligere, og dermed slipper passagererne i fremtiden for at lande i lufthavnen i Kangerlussuaq og flyve videre med et mindre fly, hvis deres slutdestination er i Nuuk.
Mangler fortsat udstyr
Godkendelsen fra Trafikstyrelsen blev givet efter, at der var blevet foretaget tests, målinger og diverse beredskabsøvelser på banen, og ifølge Jens Lauridsen, der er administrerende direktør i Kalaallit Airports, er det særligt vigtigt, at det er sket i overensstemmelse med tidsplanen for projektet.
“Åbningen af sydbanen i Nuuk er en de helt store deadlines i det samlede lufthavnsbyggeri. Banen er grundlaget for den kommende trafik, og det er med stor glæde, at vi nu er i mål med den del. Jeg synes, der er god grund til at være stolte. At holde den deadline har været vigtigt for tilliden til projektet, det er vigtigt for Grønland, og det er vigtigt for os alle.”
Det understreges dog, at banen endnu ikke er endeligt færdig. Alt det udstyr, der er planlagt til at være på banen, er ikke blevet installeret endnu, ligesom der fortsat skal arbejdes på den, hvilket kan betyde, at der vil være en risiko for uregelmæssig trafik frem til, at lufthavnen åbner i 2024.
Fokuserer på smertefri overgang
Kalaallit Airports oplyser, at det har krævet en stor indsats at blive færdig i tide til, at medarbejderne fra Trafikstyrelsen ankom for at foretage godkendelsen, da det blandt andet har været en udfordring at asfaltere forholdsvis sent på året samt at installere udstyr på den nye bane samtidig med, at den gamle fortsat er i brug.
Projektdirektør Aviaaja Karlshøj Knudsen fra Kalaallit Airports fortæller, at selskabet har en ambition om at forsøge at mindske de gener, der potentielt kan opstå i den kommende overgangsperiode.
”Det er en udfordring at bygge en ny landingsbane på stort set samme sted som en eksisterende lufthavn. Derfor kommer vi til i en periode at være teknisk begrænset, men vi gør alt, vi kan for at overgangen bliver så smertefri som muligt for passagerer og vores samarbejdspartnere.”
Hvis alt går som planlagt, så letter det første fly fra den nye bane torsdag klokken 08.05 lokal tid, hvilket er klokken 12.05 i Danmark. Det drejer sig om en Air Greenland-flyvning mellem Nuuk og Kangerlussuaq.
Relaterede artikler:
Første etape i Nuuk Lufthavn klar til besigtigelse