Boeing 737 MAX fra China Southern Airlines. (Foto: aapsky | shutterstock)

Ny luftfartsstrid mellem USA og Kina

USA og Kina strides igen, og det har resulteret i at en række flyvninger er blevet aflyst, mens både kinesiske og amerikanske myndigheder kritiserer det andet lands handlinger.  

Øje for øje, tand for tand. Den bibelske sætning om proportionalitet mellem forbrydelse og straf bliver ofte citeret, og den er atter blevet aktuel som følge af luftfartsstriden mellem USA og Kina, der endnu en gang er blusset op.

I løbet af COVID-19-pandemien har de to stormagter ad flere omgang hver især aflyst flyvninger med selskaber fra det andet land. Det så man eksempelvis i midten af januar i år, da der her allerede var blevet sat en stopper for 70 flyvninger mellem de to lande.

Årsagen til, at Kina har begrænset flyvningerne med de amerikanske selskaber har været, at landet – der har haft en nultolerance-politik over for COVID-19-smitte – ønsker at begrænse potentielle smittekilder, og det er også omdrejningspunktet for de seneste aflysninger.

USA svarer igen
I august offentliggjorde Kina nye regler, der betyder, at hvis fire procent eller flere af passagererne ombord på et fly viser sig at være smittede med COVID-19, når de ankommer til landet, vil selskabet få aflyst en flyvning på den givne rute, såfremt otte procent er smittede, aflyses to flyvninger.

Reglerne har allerede resulteret i aflysninger af 26 flyvninger med American Airlines, Delta Air Lines og United Airlines, da selskaberne har haft smittede med til Kina. Det har dog fået de amerikanske myndigheder til at svare igen.

Det amerikanske transportministerium har derfor aflyst 26 flyvninger med XiamenAir, Air China, China Southern Airlines og China Eastern Airlines, der skulle have fundet sted mellem den 5. og den 28. september. 19 af flyvninger var fra Los Angeles til Kina, mens de resterende syv skulle være afgået fra New York. Det skriver Euronews Travel.

Kritiserer hinandens aflysninger
Transportministeriet i USA har efterfølgende udtalt, at ministeriet ved flere lejligheder har rejst indvendinger over for Kina og kritiseret reglerne, som man mener placerer en ”unødig skyld hos flyselskaberne”, når passagerer kan fremvise en negativ test i USA men ”tester positivt for COVID-19 efter deres ankomst til Kina”.  

Derudover har ministeriet offentliggjort en udtalelse, hvori de fremfører, at Kinas aflysninger af amerikanske flyvninger i deres optik er i strid med en fælles aftale, og man derfor har set sig nødsaget til at komme med et ”en-til-en-svar”.

”Kina har ensidigt indført frekvens- og kapacitetsbegrænsninger, der er i uoverensstemmelse med lufttransportaftalen mellem Kina og USA.”

De 26 aflyste flyvninger med kinesiske selskaber er dog blevet skarpt kritiseret af den kinesiske ambassade i Washington, der mener at Kinas aflysninger var fair og inden for rammerne af lufttransportaftalen i og med, at de gjaldt såvel kinesiske som udenlandske flyselskaber, mens det amerikanske modsvar betegnes som værende ”ekstremt uansvarligt” og ”uberettiget”.


Relaterede artikler:

Kina sætter begrænsninger på fly fra USA

Passagerfly måtte vende om efter nye coronaregler

Kina suspenderer midlertidigt to internationale flyselskaber