SAS Airbus A320 i Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen)

Parterne går hver til sit for natten (opdateret)

Torsdagens marathon-forandlinger sluttede med, at SAS-ledelsen og piloternes repræsentanter gik hjem for at sove uden, at der var indgået en aftale. Parterne mødes igen fredag.  

Da piloterne og SAS-ledelsen første gang genoptog forhandlingerne sluttede de onsdag omkring klokken 19.30, hvor repræsentanterne fra SAS Pilot Group – som er sammenslutningen af fire skandinaviske pilotforeninger – forlod forhandlingslokalerne.

Inden da havde piloterne dog aftalt med SAS-ledelsen, at parterne ville genoptage drøftelserne torsdag, og som sagt så gjort. Klokken 09.00 torsdag mødtes man igen i Näringslivets Hus i Sveriges hovedstad Stockholm, og det skulle vise sig at blive en meget lang dag.

I mellemtiden havde de 200 danske flymekanikere fra SAS, som har sympatistrejket med piloterne suspenderet deres konflikt og genoptaget arbejdet, hvor det handlede om, at få gjort flyselskabets parkerede fly fit to fly atter en gang.

Ingen aftale torsdag
At flymekanikerne droppede sympatistrejken, blev af mange tolket som et signal om, at en løsning på pilotstrejken nærmede sig, selvom det blev gjort klart af Dansk Metal, at såfremt forhandlingerne i Stockholm igen gik i hårdknude, så ville mekanikerne genoptage strejken.

Den fremmødte presse i Sverige begyndte desuden at spekulere i, at forhandlingerne muligvis var i slutfasen, da koncernchef Anko van der Werff torsdag sidst på eftermiddagen blev set gennem det store vindue, som medierne flittigt har spejdet ind ad de seneste to dage i håb om, at aktiviteterne på den anden side kunne give et indblik i, hvordan forhandlingerne skred frem.

Det at koncernchefen var til stede og tilsyneladende gik ind i et af forhandlingslokalerne sammen med den norske rigsmægler Mats Wilhelm Ruland blev tolket som et tegn på, at slutspillet kunne være gået i gang, men det viste sig dog ikke at være rigtigt.

Stadig stor afstand
Efter at forhandlingerne havde varet i mange timer kom beskeden om, at de vil blive genoptaget fredag klokken 10.00, fordi man ikke var nået frem til et resultat. Den norske landsmægler Mats Wilhelm Ruland fortæller, at det ikke har været muligt at nå frem til en løsning.

”Der er en række problemer, der skal løses,” siger Ruland.

Rigsmægleren understreger dog, at parterne er kommet tættere på hinanden i løbet af torsdagens marathon-forhandlinger.

”Der har været bevægelser i dag.”

Ifølge SAS’ chefforhandler Marianne Hernæs er parterne dog stadigvæk langt fra hinanden.

”Der er stadig stor afstand, men nu har vi siddet i næsten 17 timer og forhandlet, så nu skal vi sove lidt.”

Opdateret – fredag den 15. juli, klokken 10.45
Fredag har parterne atter samlet sig i forhandlingslokalerne, hvor de for tredje dag i træk skal forsøge at finde en aftale, der kan afslutte pilotstrejken. Henrik Thyregod fra Dansk Pilotforening mødte pressen, da han ankom til Näringslivets Hus i Stockholm.

Adspurgt om han mener, at piloterne har været fleksible, svarede Thyregod.

”Jeg synes, vi har været ekstremt fleksible siden november. Vi har tilføjet 25 procent rabat til SAS. Det er ’ude af denne verden’.”

Ifølge den norske rigsmægler Mats Wilhelm Ruland så står parterne fredag ”væsentligt tættere”, end de tidligere har været i forhandlingerne. En løsning vil dog kræve, at begge sider flytter sig.

”Vi er afhængige af bevægelse fra begge sider for at komme i mål,” udtaler den norske rigsmægler.

SAS-forhandlingsleder Marianne Hernæs indskærpede, at flyselskabet og piloterne fortsat er langt fra hinanden på nogle af de vigtige punkter, men hun slår fast, at de er villige til at forhandle så længe, at det er nødvendigt.


Relaterede artikler:

Strejken kan tvinge SAS til markante nedskæringer

Konkurrent håber at SAS-konflikten snart er slut

SAS-ansatte opfordrer piloter til at droppe strejken