Norwegian og SAS. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Passagerafgift får ikke danskerne til at flyve mindre

Megafon har for TV 2 spurgt danskerne, om hvordan de vil reagere på den kommende passagerafgift. Omkring 90 procent vil hverken rejse mere eller mindre.

Norwegians topchef Geir Karlsen kommenterede ved et møde i sidste måned med den norske rejsebranche, at selskabets nordiske kunder ikke var klar til frivilligt at betale klimakompensation, når de fløj med Norwegian. Kun 1,8 procent af 18 millioner passagerer valgte denne model i 2022.

”Vores kunder lyver simpelthen. Indtil videre er der i hvert fald stor forskel på, hvad kunderne siger, og hvad de rent faktisk gør,” lød det ifølge Dagens Næringsliv fra Geir Karlsen.

Nu skal det norske lavprisflyselskab imidlertid vænne sig til, at passagererne fra danske lufthavne fra den 1. januar 2025 skal betale en grøn passagerafgift, der fuldt indfaset i 2030 svarer til 60 kroner. Lidt under halvdelen af dette beløb vil gå til den grønne omstilling.

Vil ikke flyve mindre
Det forventes dog ikke at få Norwegians eller andre flyselskabers danske rejsende til at vende ryggen til flyrejser. Det viser en ny meningsmåling, som Megafon har lavet for TV 2 efter offentliggørelsen af regeringsudspillet “Vejen til grøn luftfart“.

I den webbaserede undersøgelse, der er gennemført den 9. og 10. november blandt i alt 1.007 respondenter, siger 90 procent af danskerne, at de hverken vil flyve mere eller mindre efter indførelsen af passagerafgiften. Kun seks procent siger, at de vil flyve mindre eller meget mindre.

Umiddelbart er der således ikke noget, der tyder på, at afgiften vil have synderlig påvirkning af efterspørgslen, og samtidig viser undersøgelsen også, at danskerne synes, at det er en god idé at lægge en afgift på flyrejser. Det er kun 19 procent af de adspurgte, der i mere eller mindre grad er modstandere af den kommende afgift.

Uenighed om størrelse på passagerafgift
Til gengæld er der større uenighed om afgiftens størrelse, der i regeringens udspil svinger fra 60 kroner for indenrigsrejser samt europæiske rejser til 390 kroner for lange interkontinentale flyvninger. 

Her mener 38 procent af de adspurgte, at afgiften har en tilpas størrelse, mens 31 procent finder den for lav. Modsat mener lige under en femtedel, at flyafgiften er for høj.

I alt 38 procent af de 1.007 respondenter mener, at passagerafgiften er for lav, 31 procent mener, at det er et passende niveau, mens 17 procent er af den opfattelse, at den foreslåede afgift er for høj.

 

Relaterede artikler:

SAS og CPH venter at afgift vil ramme efterspørgsel

Differentieret passagerafgift fra 60 til 390 kroner

Kun to ud af 100 klimakompenserer hos Norwegian