Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Kun to ud af 100 klimakompenserer hos Norwegian

Kun få af Norwegians passagerer klimakompenserede deres flyvning i 2022, selvom undersøgelse peger på en villighed til at betale ekstra. SAS vil ikke kommentere interessen for bio-billetter.

Det er ganske enkelt svært at se sammenhængen mellem, hvad kunderne siger, og hvad de gør. Sådan kan en udtalelse fra Norwegians koncernchef Geir Karlsen opsummeres. Bemærkningen faldt, da topchefen for nyligt holdt foredrag for turismebranchen i Norge.

Konkret talte Karlsen om antallet af kunder, der vælger at betale en merpris for at klimakompensere for deres rejse. Alle, der køber flybilletter via selskabets hjemmeside, får tilbud om at købe kvoter til dette formål, men det er et fåtal, der rent faktisk gør brug af muligheden.

Pengene herfra går til forskellige projekter, der har til formål at reducerer mængden af CO2, der udledes. De drejer sig eksempelvis om bevarelse af regnskov i Peru eller udvikling af vindkraft-løsninger i Thailand.

Produktet er prissat således, at det for en returrejse mellem lufthavnene i Oslo og Malaga koster 56 norske kroner at udligne rejsens klimaaftryk, mens prisen for en flyvning frem og tilbage fra Norge til London er 34 norske kroner. Det svarer til henholdsvis 36 og 22 danske kroner.

Stor forskel
Sidste år valgte kun 1,8 procent af de i alt 18 millioner passagerer, der gik ombord i et af Norwegians fly at tilkøbe klimakompensation, og Karlsen mener, at det tal burde være højere, når man tager en undersøgelse, der er blevet foretaget af analysehuset Kantar, i betragtning.

Heri svarer halvdelen af ​respondenterne, der kommer fra lande i Norden, nemlig, at de er villige til at betale ekstra for at købe et produkt, der er mere bæredygtigt.

”Vores kunder lyver simpelthen. Indtil videre er der i hvert fald stor forskel på, hvad kunderne siger, og hvad de rent faktisk gør,” udtaler koncernchef Geir Karlsen ifølge Dagens Næringsliv.

Det politiske korrekte at sige
Eva Fosby Livgard, der er afdelingsleder i Kantar, påpeger, at selvom der er god signalværdi i at være klimabevidst, kan resultatet af undersøgelsen og erfaringerne fra Norwegian tolkes således, at hensyn til privatøkonomien i visse tilfælde vejer tungere.

”Det hænger nok sådan sammen, at folk giver udtryk for, at de er mere bekymrede for klimaet, end de rent faktisk er, samt at vores handlinger er knyttet mere til vores egen pengepung end hensynet til klimaet. Det er desuden også politisk korrekt at sige, at man vil betale ekstra.”

Vil ikke sætte tal på endnu
Tidligere i år lancerede SAS en ny billettype ved navn SAS Bio, hvor en del af prisen benyttes på at indkøbe en tilsvarende mængde bæredygtigt flybrændstof til de fossile brændstoffer, der er blevet brugt på den givne flyvning, som kunden har billet til.

Det skandinaviske flyselskabs pressechef i Norge Tonje Sund vil ikke kommentere på, hvordan interessen for disse billetter har været. Det sker med henvisning til, at SAS er i færd med en undersøgelse af området og derfor først vil dele konkrete tal, når denne er tilendebragt.

Sund tilføjer dog, at SAS i højere grad ønsker at fokusere selskabets klimainitiativer på en øget brug af bæredygtigt flybrændstof samt investeringer i mere moderne fly, der udleder mindre CO2 end dem, de erstatter, frem for kompensationsordninger.


Relaterede artikler:

Norwegian siger farvel til Aviator i Norge

Norwegian vil bygge brændstofanlæg i Norge

SAS introducerer bio-billetter