(Foto: Adrian Pingstone)

Rubinbryllup i britisk luftfart

For 40 år siden indgik British European Airways og British Overseas Airways Corporation en fusion og skabte British Airways. Det blev først et omstridt ægteskab, som dog endte med at blive lykkeligt og være den højtrespekterede flag carrier, vi kender i dag.

Selvom der ikke kan tales om et egentligt ægteskab, var der trods alt tale om en sammenføjning af to store og stærke individer for 40 år siden, da British Airways blev stiftet i fusionen mellem British European Airways (BEA) og British Overseas Airways Corporation (BOAC).

Fusionen fandt sted den 31. marts 1974 og dagen efter var British Airways en realitet. Det var foreningen af to selskaber, der tilsammen havde verdens største rutenet og mere end 190 fly. Men medarbejderne var ud af to vidt forskellige kulturer, og samarbejde blev ikke det første naturlige udfald af fusionen.

Både BEA og BOAC var stolte flyselskaber med rødder tilbage til luftfartens vorden. Tilsammen havde de to selskaber 58.000 ansatte, og især blandt piloterne blev samarbejdet udfordret, idet BEA’s flyverdrenge fra Royal Air Force betragtede BOAC’s piloter, hvis baggrund var mindre militær, med stor skepsis.

Det var dog ikke kun internt, at uroen lurede med konflikter og strejker for det nyetablerede selskab. I 1973 var brændstofpriserne eksploderet i kølvandet på oliekrisen, og udgifterne var strøget til vejrs. Denne udvikling gjorde langtfra de første år mindre smertefri for British Airways.

British Airways privatiseres
British Airways rådede i 1974 over en alsidig flåde af både britiske og amerikanske flytyper. Her fandtes blandt andet Hawker Siddeley Trident, Vickers Vanguard, BAC One-Eleven samt en række mindre flytyper foruden langruteflyene, de karakteristiske Vickers VC10 og Boeings 707 og 747. På vej ind i flåden var desuden Lockheed L-1011 TriStar og den legendariske BAC Concorde, som gjorde entré i 1976 og fløj med selskabet ind til 2003.

Trods de mange fly var selskabet stærkt overbemandet efter fusionen. Der skulle dog gå helt frem til midten af 1980’erne, før der blev taget hånd om dette. Lige så længe skulle der gå, før selskabets efterhånden blakkede ry for manglende regularitet og service fik et løft.

I 1981 blev planerne lagt for en privatisering af det statsejede British Airways under den nye Thatcher-regering. Under ledelse af Sir John King blev British Airways i de følgende år vendt rundt og selskabet genvandt derved sit omdømme og respekt.

Imens mange andre store flyselskaber kæmpede for overlevelse lykkedes King med at gøre British Airways til et af de mest profitable selskaber. Dette skete blandt andet igennem massefyringer, hvor selskabet kom ned på at have en mere passende medarbejderstab på 35.600 ansatte mod de oprindelige 58.000.

Det hele skete over nogle få uger i november 1983, hvor selskabet udskrev for næsten 200 mio. britiske pund i fratrædelsesgodtgørelser. I 1987 gik British Airways på børsen med succes.

Nyt hjem og nye udfordringer
I 1986 flyttede British Airways til sin nye hjemstavnsterminal i Heathrow, Terminal 4, hvorfra selskabet fløj i mere end 22 år. I samme periode blev flyflåden løbende moderniseret, og selskabets succes og popularitet voksede. Dermed kunne British Airways med rette lancere kampagnen og slogan ”The World’s Favourite Airline.”

I de kommende to årtier måtte British Airways, trods succes, i stigende grad forholde sig til den hovedpine, som lavprisselskaberne var blevet til for de traditionelle netværksselskaber over hele Europa. På hjemmebanen i Storbritannien blev easyJet etableret i 1995 og på bare 13 år overgik det British Airways på antallet af rejsende.

For at styrke selskabet indgik British Airways i 2010 en fusion med spanske Iberia i International Airline Group, og dannede derved verdens syvendestørste flyselskab. Sidenhen er antallet af konkurrenter i det britiske marked blevet et selskab mindre, da British Airways’ mangeårige rival, British Midland International, i 2012 blev købt og afviklet.

I dag er flyflåden igen under fornyelse og British Airways modtog sidste år både sin første Boeing 787 og Airbus A380. Sammen med Airbus A350 og Boeing 777 skal disse flytyper udgøre rygraden i selskabets langruteflåde de næste mange år. British Airways har ligesom for fyrre år siden fortsat et stort rutenet, og dækker som et af de få selskaber i verden samtlige seks beboede kontinenter.

Foto: Adrian Pingstone, Andy Kennaugh og Steve Fitzgerald.