Boeing 737-800-fly fra Ryanair. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Ryanair nedjusterer 2023/24-resultat

I tredje kvartal blev Ryanairs overskud mindre end i både 2022 og 2019 og sammenholdt med den aktuelle situation på markedet, får det nu selskabet til at skrue ned for forventningerne til året.

Der er udsigt til et svagere årsresultat, end der ellers var lagt op til. Sådan lyder beskeden fra Ryanair i forbindelse med, at det irske lavprisflyselskab netop har offentliggjort nøgletallene for det forskudte regnskabsårs tredje kvartal, der strakte sig fra den 1. oktober til og med den 31. december sidste år.

I løbet af kvartalet har Ryanair haft en samlet omsætning på 2,7 milliarder euro (20,1 milliarder kroner), hvilket er 42,1 procent højere end i samme kvartal i 2019, da selskabet på daværende tidspunkt omsatte for 1,9 milliarder euro (14,1 milliarder kroner).

Derudover repræsenterer tallet også en stigning på 17,3 procent i forhold til for et år siden, da Ryanair i tredje kvartal af det seneste regnskabsår bogførte en omsætning på 2,3 milliarder euro, hvilket svarer til 17,1 milliarder kroner.

Faldt i tredje kvartal
Overskuddet er dog skrumpet både i forhold til for et år siden men også sammenlignet med tiden før COVID-19-pamdemien, da Ryanair i det netop forgangne tredje kvartal måtte nøjes med at skrive 15 millioner euro (111,8 millioner kroner) på bundlinjen, da skatten var betalt.

For et år siden var det tal 211 millioner euro (1,5 milliarder kroner), mens det endte på 88 millioner euro (656 millioner kroner) i tredje kvartal 2019. Ifølge Ryanair spillede højere priser på brændstof, større udgifter til ansatte samt flyvedligehold en rolle i, at overskuddet blev mindre end tidligere.

I løbet af tredje kvartal sidste år gik 41,4 millioner passagerer ombord i Ryanair-flyene. Det er 7,5 procent og 15,3 procent flere end i 2022 og 2019, da tallene her var henholdsvis 38,5 millioner og 35,9 millioner rejsende. Belægningsgraden faldt derimod fra 96 procent i 2019 og 93 procent i 2022 til 92 procent i 2023.

Skruer ned
Det er i bemærkningerne til kvartalsregnskabet, at koncernchef Michael O’Leary fortæller, at forventningen til 2023/24 er blevet nedjusteret. Den har tidligere været på mellem 1,85 milliarder euro og 2,05 milliarder euro (13,7 – 15,2 milliarder kroner), men det er ikke længere tilfældet.

”Selvom vi i fjerde kvartal vil få gavn af, at en del af påsketrafikken finder sted henimod slutningen af marts, er det usandsynligt, at det vil være tilstrækkeligt til at modvirke de svagere end forventede belægningsgrader og yields i tredje og fjerde kvartal.”

”Derfor nedjusterer vi vores forventning til et resultat på mellem 1,85 milliarder euro og 1,95 milliarder euro (13,7 – 14,5 milliarder kroner) efter skat. Både denne forudsigelse og årsresultatet er i høj grad afhængig af, at vi i fjerde kvartal undgår udfordringer fra eksempelvis krigen i Ukraine, konflikten mellem Israel og Hamas eller yderligere Boeing-forsinkelser.”

Trods den lavere belægningsgrad i tredje kvartal og forsatte forsinkelser i Boeings leverancer af fly regner Ryanair med, at man vil nå et samlet passagertal for regnskabsåret på 183,5 millioner rejsende, siger O’Leary, der samtidig slår fast, at han ikke venter, at Boeings udfordringer med MAX 9-flyene vil få indflydelse på driften hos lavprisselskabet.


Relaterede artikler:

Ryanair: Kurs mod 200 millioner passagerer i 2024

Ryanair etablerer ny Spanien-rute fra Aalborg

Ryanair flyver forbi Danmark i nordafrikansk offensiv