Fly under tankning. (Foto: Shell Aviation | PR)

SAF-produktion: Fordoblet i 2023

Trods mængden af produceret bæredygtigt flybrændstof er blevet fordoblet i år og har udsigt til en tredobling næste år, er det fortsat ikke tilstrækkeligt, siger IATA, der efterlyser politisk handling.

At udbuddet i øjeblikket ikke står mål med efterspørgslen, er et tilbagevende tema, når snakken falder på bæredygtigt flybrændstof (sustainable aviation fuel (SAF)).

Trods dette går det dog fremad. Det fortæller IATA på baggrund af, at flyselskabernes internationale brancheorganisation har kigget nærmere på den udvikling, der er sket på markedet i løbet af i år og skitseret nogle forventninger til 2024.

I år er der blevet produceret 600 millioner liter bæredygtigt flybrændstof, hvilket er en fordobling sammenlignet med 2022, hvor tallet var 300 millioner liter.

IATA oplyser desuden, at flyselskaber har betalt en pris omkring 756 millioner dollars (5,2 milliarder kroner) for SAF i løbet af 2023.

Står til at blive tredoblet
De 600 millioner liter SAF svarer til tre procent af den samlede mængde bæredygtige brændstoffer, og de resterende 97 procent er blevet fremstillet til andre brancher end luftfarten. Der er dog udsigt til, at det tal øges næste år.

Organisationen anslår, at der i løbet af 2024 vil blive produceret 1,8 milliarder liter af det grønnere flybrændstof. Dermed vil luftfarten i det kommende år tegne sig for seks procent af den totale mængde bæredygtigt brændstof, der benyttes på verdensplan.

Selvom de 1,8 milliarder liter svarer til en tredobling af dette års produktion, udgør de dog fortsat kun 0,53 procent af den mængde brændstof, som flyselskaberne ventes at få behov for, når de skal afvikle deres planlagte trafikprogrammer i 2024, mener IATA.

Regeringer bør træde til
Ifølge Willie Walsh, der er generaldirektør for IATA, er det positivt, at SAF-produktionen øges til næste år, men han påpeger dog, at mængderne fortsat vil være på et niveau, hvor prisen er høj. Han efterlyser derfor, at politikerne tager affære.

“Luftfarten har behov for at sidde på omkring 25 procent og 30 procent af den samlede produktion af bæredygtige brændstoffer. Hvis vi når derop, vil luftfarten være godt på vej til at slippe helt af med CO2-udledningerne i 2050.”

”Det er den førte politik, der kommer til at gøre forskellen. Det er nødvendigt, at regeringer skaber et incitament til at skalere produktion af SAF op og sørge for, at der benyttes forskellige metoder til produktionen.”

Langt fra nødvendig mængde
For nyligt afviklede ICAO en konference i Dubai, hvor omkring 100 af verdens lande og en række organisationer blandt andet blev enige om, at de vil arbejde henimod at få mindsket CO2-udledningerne fra det brændstof, der benyttes i international luftfart, med fem procent i 2030.

IATA var blandt deltagerne på konferencen, og nu lyder det, at hvis denne målsætning skal indfries, vil det kræve, at der bliver produceret omkring 17,8 milliarder liter bæredygtigt flybrændstof.


Relaterede artikler:

100 lande tilslutter sig fælles klimamål for luftfarten

Første fly over Atlanten med 100 procent SAF

Norwegian køber grønt brændstof til Aalborg-rute