SAS, Cimber Sterling og Norwegian færdige med askeskyen

De tre største aktører i dansk luftrum SAS, Cimber Sterling og Norwegian oplyser alle over for CHECK-IN.dk, at de har afsluttet deres ekstraarbejde og opgørelse af det økonomiske tab i forbindelse med april måneds islandske askesky. Samlet har de tre selskaber tabt mere end 700 mio. danske kr.

Den islandske askesky, der i midten af april måned lagde sig som en tung dyne over det meste af Europa, voldte store problemer for den internationale luftfartsindustri, der i5 – 6 dage måtteeferlade hundrede tusinder af passagerer og flere tusinde fly på jorden. Blandt de berørte selskaber var SAS, Cimber Sterling og Norwegian.

De tre luftfartsselskaber, der er de største aktører på det danske marked, har nu endeligt opgjort det økonomiske tab efter “askekrisen“, som den blev døbt i branchen. Værst var skaden for SAS, der måtte lide et tab på 700 mio. svenske kroner, hvilket svarer til ca. 550 mio. danske kroner.

Det skandinaviske luftrum var med få undtagelser lukket fra den 15 til 19 april, der betød en passagernedgang for SAS på 28 procent sammenlignet med samme periode 2009. Endvidere kostede det SAS dyrt, at man skulle tage hånd om strandede passagerer p.g.a. aflysninger. Her blev SAS nødsaget til at behandle 10.000 henvendelser fra kunder, der var strandet og som enten skulle have refunderet deres billetter eller have booket et hotelværelse på SAS’ regning.

Hos konkurrenten Norwegian endte man med et samlet tab på 100 mio. norske kroner, hvilket er ca. 95 mio. danske kroner. I alt måtte det norske lavprisflyselskab aflyse 2.000 flyvninger, hvilket medførte et passagertab på 70.000 passagerer i april.

Cimber Sterlingmåtte indkassereet tab på 61 mio. kr. Ligesom SAS og Norwegian måtte Cimber Sterling tage hånd om henvendelser fra passagerer, der var strandet og som skulle have refunderet deres billetter.De sidstesager blev afsluttet i november, hvor selskabet udbetalte de sidste del af desåkaldte care-omkostninger. Denne del udgjorde 13-15 mio. kr. af det samlede tab på 61 mio. kr.

I forbindelse med askeskyen slog International Air Transport Association (IATA) fast, at luftfartsindustrien var hårdere ramt under askeskyen end i forbindelse med terrorangrebet i USA den 11 september 2001.

Foto: Den islandske askesky kostede 700 mio. kroner for de tre største selskaber i dansk luftrum.