To Airbus A350'ere fløj i formation fra Frankrig til Canada. (Foto: Airbus / S. Ramadier)

SAS-piloter med på innovativ formationsflyvning

Flere piloter fra SAS deltog tirsdag i en formationsflyvning med to Airbus A350. På sigt kan det muligvis bidrage til at sænke luftfartens udledning af CO2.

Airbus gennemførte tirsdag i denne uge den første demonstration af formationsflyvning på en længere distance i civil lufttrafik. Flere SAS-piloter var med på turen, hvor der blev udledt mindre CO2 end på en almindelig flyvning for de to fly, der gennemførte testflyvningen.

To Airbus A350’ere fløj turen fra Toulouse i Frankrig til Montreal i Canada. Undervejs havde flyene hele tiden blot tre kilometer imellem sig. Forsøget udnytter viden om trækfugles flyvemønstre til at reducere flyenes brændstofforbrug undervejs.

Da de to fly nåede frem til Montreal–Trudeau International Airport havde de sparet mere end seks ton i CO2-emissioner i forhold til en normal flyvning, fortæller Airbus. Ifølge flyproducenten bekræfter besparelsen, at flyselskaberne i fremtiden potentielt kan spare mere end fem procent af brændstoffet på langdistanceflyvninger. 

Lader sig inspirere af dyrenes verden
Det er påvist, at når fugle flyver i v-formation, så løfter den forreste fugl den bagved med sine vinger. Princippet ses særligt hos gæs og andre store trækfugle, der flyver i en tydelig v-formation. Det kaldes wake-energi.

Den viden har inspireret Airbus til fello’fly-projektet, som flyveturen fra Frankrig til Canada var en del af. Projektet kredser om at efterligne den måde, som fuglene flyver på. Det skal ske ved hjælp af såkaldt biomimetik, fortæller flyproducenten

Begrebet biomimetik bruges om moderne teknologi, der efterligner naturen. I fello’fly-projektet håber Airbus på, at kunne udnytte netop wake-energien til at udvikle en ny måde at flyve på. Den kan på sigt være med til at sænke branchens CO2-emissioner. 

Nyt kontrolsystem efterligner trækfuglene
Turen blev gjort mulig af et nyt kontrolsystem, som Airbus har udviklet. Systemet sørger for, at det bagerste fly – det såkaldte følgerfly – bliver placeret tre kilometer bag lederflyet, som det forreste kaldes. 

Systemet placerer følgerflyet sådan, at det udnytter opdriften fra flyet foran. Ifølge Airbus giver kontrolsystemet mulighed for at reducere motorkraften og sænke brændstofforbruget, hvilket fører til, at der udledes mindre CO2. 

Piloter fra både SAS og Frenchbee deltog i flyvningen, hvor de fungerede som observatører. Begge flyselskaber er partnere i fello’fly-projektet. Airbus fortæller desuden, at næste skridt i projektet bliver at få flyvemetoden godkendt af relevante myndigheder.

 

Relaterede artikler:

A350 fra SAS i testflyvninger i nyt “fello’fly”-projekt

Airbus præsenterer fly med ”fugledesign”

SAS og Airbus indgår samarbejde om hybrid- og elfly