Emirates har fået leveret sin 123. og absolut sidste Airbus A380. Foto: Emirates

Sidste Airbus A380 til Emirates

Emirates har fået leveret sin 123. og sidste Airbus A380. Leveringen var samtidig den absolut sidste nogensinde af megajumboen, da Airbus har besluttet at stoppe produktionen af flyet.

Torsdag var en helt særlig dag for Emirates og Airbus.

Det mellemøstlige flyselskab tog imod sin 123. og absolut sidste Airbus A380-800, og dermed blev der sat endnu en milepæl i flyselskabets 21-årige engagement i A380-programmet.

Emirates er den suverænt største A380-operatør i verden, og flytypen har været et vigtigt aktiv i selskabets flåde gennem mange år. To af de ældste A380’ere er allerede blevet taget ud af drift, men selskabet har altså stadig 121 fly i flåden. Kun cirka halvdelen af dem er aktive i øjeblikket som følge af coronapandemien.

Den seneste A380-levering er dog ikke kun speciel for Emirates. Leveringen markerede samtidig den absolut sidste A380-levering nogensinde, da Airbus har besluttet at stoppe produktionen af flyet. Verdens største passagerfly er blevet for utidssvarende med for dyr driftsøkonomi, og der er derfor ikke længere kunder til flytypen.

Fik første A380’er i 2008
Emirates var det første flyselskab til at annoncere en ordre på Airbus A380 på Farnborough Air Show i 2000 – på daværende tidspunkt hed flyet blot A3XX – men det første eksemplar af flyet gik til Singapore Airlines i oktober 2007. Engagementet fra Emirates i programmet var vigtigt for Airbus, da selskabet havde planer om store ordrer.

I juli 2008 fik Emirates leveret sin første A380, og siden er talrige eksemplarer altså stødt til basen i Dubai International Airport. Det sidste dobbeltdækkerfly har fået registreringen A6-EVS og blev leveret fra Airbus’ produktionsanlæg i Hamborg.

”A380 er et virkelig specielt fly på alle måder. Hos Emirates har flyet givet os muligheden for at redefinere rejseoplevelsen, imødekomme efterspørgslen i lufthavne med begrænsede slots (start- og landingstilladelser, red.) og styrke vores netværksvækst. A380 vil forblive Emirates’ flagskibsprodukt i de kommende år og en vital del i vores netværksplaner,” siger Tim Clark, koncernchef i Emirates.

”Det fly, vi modtager i dag, indeholder vores nyeste kabineprodukter – herunder Premium Economy. Sammenlign den med vores allerførste A380 leveret tilbage i 2008, og du vil se de utallige forbedringer og opgraderinger, der er investeret i at sikre, at Emirates A380-oplevelsen er uden sidestykke.”

”Satte nye standarder”
Airbus benytter lejligheden til at takke Emirates for et mangeårigt og ganske unikt samarbejde omkring A380. En flytype, der ifølge den europæiske flyproducent vil kunne ses på himlen i mange år fremover.

”A380 har påvirket livet for mange passagerer ved at sætte nye standarder med hensyn til flyve- og rejseoplevelse. Jeg er overbevist om, at den vil fortsætte med at gøre det i årtier fremover med Emirates, som løbende har introduceret nye tjenester og produkter, der tillader passagerer over hele verden at opleve de unikke egenskaber ved selskabets A380’ere,” siger Guillaume Faury, koncernchef i Airbus.

Den sidste A380’er til Emirates er naturligvis spækket med flyselskabets luksuriøse produkter. Der er blandt andet First Class Private Suites og Shower Spas – og ikke mindst den nye Premium Economy-kabine.

I november i år annoncerede Emirates, at netop Premium Economy-produktet vil blive rullet ud til 52 øvrige A380’ere i flåden. Premium Economy i flyselskabets A380’ere har 56 sæder fordelt i en 2-4-2-sædekonfiguration.

Tog svær A380-beslutning i 2019
Airbus har gennem årene fået i alt 251 ordrer på A380-800, hvoraf cirka halvdelen altså alene er fra Emirates. Næststørste kunde har været Singapore Airlines med i alt 24 bestillinger, mens Lufthansa er tredjestørst med 14 fly.

Allerede i februar 2019 besluttede Airbus, at produktionen af A380 skulle ophøre inden for nogle år. Airbus-ledelsen mente ikke, at der var grundlag for at opretholde produktionen af dobbeltdækkerflyet, da ordrerne efterhånden var på et minimum.

En beslutning fra Emirates om at reducere selskabets A380-ordre blev det endelige dødsstød til det ikoniske passagerfly.

Æraen med produktion af A380 blev af Airbus afsluttet på smuk vis. A6-EVS til Emirates gennemførte 12. december 2021 en afsluttende testflyvning (F-WWSH), hvor Airbus-piloterne via radarsporet tegnede et stort hjerte. Dette kunne ses på Flightradar24.

Herunder en video af den sidste Airbus A380, der er rullet ud af produktionsanlægget i Hamborg:

Relaterede artikler:

Emirates trækker første Airbus A380 ud af flåden

Emirates: Alle A380´ere tilbage i drift i 2022

Officielt: Airbus stopper produktionen af A380

Premium Economy i yderligere 105 Emirates-fly