Københavns Lufthavn har taget hul på ombygning af sikkerhedskontrollen, der ventes at stå færdig i 2026 med 20 nye sikkerhedsspor samt nyt udstyr og teknologi. I ombygningsperioden kan der være længere ventetid.
Nu lysner det for de passagerer, der længe har været af den opfattelse, at sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn har brug for at blive udvidet og opgraderet med mere moderne udstyr, som man ser i mange andre lufthavne.
Københavns Lufthavn er nemlig gået i gang med ombygningen af sikkerhedskontrollen, hvilket kommer til at ske i etaper frem mod sommeren 2026.
Man sigter på at etablere 20 nye sikkerhedsspor, der gerne skulle give en mere smidig og effektiv tur gennem sikkerhedskontrollen, hvor der samtidig installeres nye scannere, udstyr og teknologi.
“Det har været afgørende for os at vælge udstyr, teknologi og design af sikkerhedssporene, som passer bedst til netop vores lufthavn og vores sammensætning af passagerer. Vi har skullet skabe et nyt set up helt fra bunden, og derfor har vi også testet live med passagerer i flere år, så vi sikrer, at vi får den mest effektive løsning, som samtidig garanterer, at vi også i fremtiden kan opretholde flysikkerheden, siger security-direktør Johnnie Müller.
Kan være længere ventetid i perioder
I forbindelse med ombygningen advarer Københavns Lufthavn allerede nu om, at der på de store rejsedage vil være perioder med længere ventetid end sædvanligt.
Det hænger sammen med den etapevise ombygning, hvor der løbende vil være flere af de nuværende sikkerhedsspor, der vil være ude af drift, mens ombygningen foregår, og det er noget, at passagererne vil blive nødt til at acceptere i ombygningsperioden.
Selvom der på nogle tidspunkter kan forventes ekstra ventetid i sikkerhedskontrollen, skal passagererne dog stadig møde op i lufthavnen til sædvanlig tid. Det er to timer før flyafgang ved rejser inden for Schengen, mens det vil være tre timer, hvis man skal flyve til en destination uden for Schengen-området.
“Passagerer, der er vant til at rejse fra Københavns Lufthavn, vil i den kommende tid opleve, at sikkerhedskontrollen ser anderledes ud, end den plejer. Der vil være byggevægge oppe og midlertidige sikkerhedsspor tæt på Terminal 3, men det ændrer ikke på, at man som passager skal gøre, som man plejer. På den måde sikrer vi, at vi i højest mulig grad kan forudsige passagerernes fremmøde og dermed også på bedst mulig vis kan undgå længere ventetider,” lyder det fra Johnnie Müller.
Relaterede artikler:
Syv-etagers byggeri skal fremtidssikre CPH