Mange passagerer var samlet ved siden af Finnair-flyet, efter de havde forladt det i CPH i forbindelse med sikkerhedslandingen. Foto: LoyaltyLobby

Sikkerhedslanding skabte udfordringer i CPH

Københavns Lufthavn fik en pludselig udfordring, da en Airbus A321 fra Finnair sikkerhedslandede på grund af røg i cockpittet. Flyet var på vej fra London Heathrow til Helsinki.

Personalet i Københavns Lufthavn måtte forleden håndtere en sikkerhedslanding, hvor der skulle tages imod en masse passagerer.

En Airbus A321-200 fra Finnair var lørdag 24. april 2021 af sted på rute AY1338 fra London Heathrow til Helsinki, og alt gik som planlagt, indtil flyet befandt sig 50 nautiske mil (95 kilometer, red.) nordvest for København. Piloterne rapporterede om røg i cockpittet og besluttede at omdirigere flyet til CPH. Det skriver The Aviation Herald.

Nedstigningen mod København begyndte i 37.000 fods højde (11.280 meter, red.), og vejen ned til bane 04R blev håndteret ganske effektivt og hurtigt. Det tog således blot 16 minutter, fra flyet begyndte nedstigningen, til det befandt sig sikkert på landingsbanen i CPH. Landingen skete cirka klokken 21.50 dansk tid.

Om bord på flyet var 147 passagerer, og de fik således et noget uventet ophold i den danske hovedstadslufthavn.

Mange kinesiske studerende
En mand ved navn John Ollila har skrevet om episoden på bloggen LoyaltyLobby på baggrund af observationer fra en ven, der var med på Finnair-flyet. Vennen, der ikke er angivet med navn, fortalte om, hvordan Finnair håndterede episoden i Københavns Lufthavn, der stadig befinder sig i en situation med masser af coronaforanstaltninger.

Vennen tog undervejs i forløbet en række billeder inde fra flyet, på pladsen foran flyet i Københavns Lufthavn og inde fra lufthavnsterminalen. Han beretter, at der befandt sig en masse kinesiske studerende om bord. CPH var klar ved sikkerhedslandingen med en række brandslukningskøretøjer.

De 147 passagerer gik af flyet, der var parkeret ved standplads E82. Passagererne forlod kabinen fem rækker ad gangen og skulle efterlade alt håndbagage. Herefter blev de kørt i bus ind til terminalen i én bus ad gangen. Nogle af de kinesiske passagerer oversatte fra engelsk til kinesisk, så alle kunne forstå meddelelserne.

Fortsatte til Helsinki midt om natten
Inde i terminalbygningen tog de mange passagerer ophold på lufthavnsstole, hvor de sad med masker og uden ret meget social afstand. Finnair og Københavns Lufthavn udleverede vand og müslibarer til at slukke tørsten og stille den værste sult.

Vennen, der fik et ufrivilligt ophold i CPH, var af sted på en samlet rejse fra Los Angeles til den finske by Oulu via London Heathrow og Helsinki. De kinesiske passagerer, der skulle videre til hjemlandet fra Helsinki, endte i en situation, hvor de fik brug for en ny coronatest.

Finnair-flyet, der havde registrering OH-LZT, var på jorden i CPH i cirka fem timer, inden det fortsatte til Helsinki klokken 02.30 natten til søndag dansk tid. Rutenummeret var fortsat AY1338, og det nåede undervejs igen op i 37.000 fod.

A321-flyet fra Finnair var dog først tilbage i almindelig rutedrift igen fem dage efter sikkerhedslandingen i København.

 

Relaterede artikler:

“Min første sikkerhedslanding”

Tre sikkerhedslandinger på få måneder

Udramatisk SAS-sikkerhedslanding i Gdansk