Airbus A340-300 (Foto: SAS)

Skuffet marked trods indtjeningsfremgang i SAS

Aktiemarkedet sende SAS-aktien ned, selvom selskabet kunne præsentere en fremgang i indtjeningen i forhold til samme kvartal året før. Produktiviteten er øget i cockpittet og kabinen.

Det var ikke alle, der tog lige godt imod kvartalsregnskabet fra SAS, der omfatter perioden fra den 1. november 2015 frem til den 31. januar 2016. Et kvartal, der traditionelt set er svagt hos SAS og andre flyselskaber.

SAS fik en tilbagegang i omsætningen på 100 mio. svenske kroner til i alt 8,3 mia. svenske kroner. Men indtjeningen blev øget, idet sidste års kvartalsminus på 836 mio. svenske kroner før skat blev reduceret til 309 mio. svenske kroner. Resultatforbedringen blev dog godt hjulpet på vej af de lavere brændstofpriser, da SAS i kvartalet havde bogført omkring 800 mio. svenske kroner mindre på brændstofkontoen.

“Vi fokuserer på, at det er et vanskeligt og udfordrende kvartal for SAS og luftfarten generelt, og det har det altid været. Vi er glade for, at vi laver et resultat, der er en halv milliard bedre end samme periode sidste år. Analytikerne, der kigger på vores forretning, forstår det og kvitterer for det,” siger SAS´ koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen til CHECK-IN.dk.

Hos Sydbank er aktieanalysechef Jacob Pedersen dog ikke helt tilfreds med SAS-resultatet i det seneste kvartal.

“Resultatfremgangen er mindre, end vi havde forventet. De lidt lavere indtægter påvirker negativt, men vi noterer også, at omkostningerne til blandt andet handling og IT er højere end forventet,” skriver Jacob Pedersen i en aktieanalyse og fastholder køb-anbefalingen.

Højere produktivitet hos det flyvende personale
Det norske marked er stabilt men stadig præget af krisen i olieindustrien, mens det svenske marked er i en særdeles stærk udvikling. Derimod er der en meget hård konkurrence i det danske marked,

“SAS´ meldinger om hårdere konkurrence i især det danske marked er langt fra overraskende, og vi forventer ikke, at presset letter. Tværtimod er vi på vej mod mere normale og hårde konkurrencetilstande efter en temmelig mild konkurrencesituation i 2014/15 på mange af SAS´ vigtige markeder,” vurderer Jacob Pedersen.

SAS er dog godt gearet til den fremtidige konkurrence, da det er lykkedes for selskabet at øge produktiviteten. Således er flyudnyttelsen forbedret med 1,9 procent fra 8,9 til 9,0 timer per dag, mens kabinepersonalet i et 12 måneders rullende gennemsnit leverer 776 timer mod tidligere 761 timer, hvormed produktiviteten i kabinen er forbedret med 2,1 procent. Også i cockpittet er der øget produktivitet med 702 timer mod tidligere 678 i gennemsnit. Det svarer til en vækst på 3,6 procent.

“Det er lige præcis disse tal, som er vigtige for at kunne drive forretningen effektivt. Det er flere års indsats for at nedbringe enhedsomkostningerne, der nu bærer frugt. Vi har formået at bruge de nye aftaler med det flyvende personale på fornuftig vis,” siger Lars Sandahl Sørensen.

SAS-aktien blev tirsdag på Nasdaq-børsen i Stockholm handlet ned med 2,1 procent, mens kursfaldet på fondsbørsen i København var på 3,6 procent.