Ole Wieth Christensen.

”Som at skifte fra FC Barcelona til Real Madrid”

Tidligere chef for ruteudvikling i Københavns Lufthavn, Ole Wieth Christensen, skal fremover arbejde for at tiltrække nye langruter til en af CPH’s største konkurrenter.

Få uger efter at Ole Wieth Christensen og hans kolleger vandt ”verdensmesterskaberne i ruteudvikling” blev han i oktober sidste år afskediget fra stillingen som chef for ruteudvikling i Københavns Lufthavn.

Nu er Ole Wieth Christensen tilbage og skal fremover arbejde på at skaffe nye langruter til en af Københavns Lufthavns største konkurrenter. Den nye arbejdsgiver hedder nemlig Swedavia, der står for at drive 10 svenske lufthavne med Stockholm Arlanda som den største.

Ole Wieth Christensen kommer derfor fremover i direkte konkurrence med sine gamle kolleger, da det for mange selskaber ofte handler om hvorvidt de skal vælge CPH eller Arlanda som sin første skandinaviske destination. Og da det for det dominerende langruteselskab i begge lufthavne, SAS, ofte også handler om hvorvidt deres næste langrute skal placeres det ene eller det andet sted.

”Vi skal arbejde for at Arlanda bliver den foretrukne langrute-lufthavn i Skandinavien, da interkontinentale ruter er det bærende element for at skabe et stærkt trafikknudepunkt,” pointerer Ole Wieth Christensen.

Københavns Lufthavn har stadig flest af SAS’ langruter, men Stockholm Arlanda har det seneste år sikret sig de to nye ruter til Hong Kong og Los Angeles, mens CPH har måtte nøjes med Boston-ruten. CPH har som den eneste skandinaviske lufthavn dagligt besøg af et Airbus A380-dobbeltdækkerfly. At skaffe sådan en til Arlanda er en af de ting, som står øverst på Ole Wieth Christensens to-do-liste.

Fra Barcelona til Madrid
At skulle arbejde for en af sin tidligere arbejdsgivers hårdeste konkurrenter har Ole Wieth Christensen det godt med.

”Jeg har fået mange spændende tilbud siden jeg forlod CPH. Men denne her mulighed hos den tidligere hovedkonkurrent kunne jeg ikke sige nej til. Jeg ser det som at skifte fra FC Barcelona til Real Madrid,” forklarer han med et stort grin til CHECK-IN.dk og fortsætter:

”Jeg kender i forvejen mange af mine nye kolleger. Og jeg blev tiltrukket af deres store passion for at udvikle Swedavias lufthavne. God ruteudvikling bygger nemlig netop på passion, viden og et stort personligt netværk,” understreger Ole Wieth Christensen.

Muligheder i Gøteborg og Malmø
Han ser frem til at arbejde i en organisation med større kompleksitet end i Københavns Lufthavn. For mens hans tidligere arbejdsgiver kun har ruteflyvning fra den ene af sine to lufthavne, så driver Swedavia 10 lufthavne med ruteflyvning fra alle 10.

Det er naturligvis primært Stockholm Arlanda, som Ole Wieth Christensen skal arbejde på at skaffe langruter til. Men han ser også muligheder i Gøteborg Landvetter og Malmø Sturup.

Og netop Sturup-lufthavnen kommer fremover til ofte at stifte bekendtskab med Swedavias nye langruteudvikler.

”Jeg bliver boende i København med min familie, men kommer til at blive en flittig bruger af Swedavias fine lufthavn i Malmø og af min gamle arbejdsplads, når jeg pendler til Stockholm. Og så foregår ruteudvikling jo desuden ofte ude i verden,” pointerer Ole Wieth Christensen.

 

Relaterede artikler:

Udfordringer for ny ruteudviklingschef i CPH

CPH ansætter ny ruteudviklingschef

Oslo Lufthavn headhunter ruteudvikler i CPH

Ole Wieth: Vil savne mine kolleger

CPH tilbageviser kritik af ruteudvikling