Billund Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Største passagertal i Billunds 59-årige historie

Billund Lufthavn kan næste år fejre 60 års fødselsdag, men allerede inden 2023 er færdigt, har den internationale vestdanske lufthavn slået alle tidligere årsrekorder.

Der bliver en del af fejre, når Billund Lufthavn den 1. november 2024 kan fejre, at det er 60 år siden, at lufthavnen blev etableret på initiativ af LEGO med Godtfred Kirk Christiansen i spidsen.

Billund Lufthavn har givetvis allerede taget hul på festlighederne, for der har i slutningen af måneden været god grund til at lade champagnepropperne springe, da lufthavnen allerede en måned før årets afslutning kunne sætte ny årsrekord.

Ved udgangen af november er der således rejst 3.768.328 passagerer gennem terminalen i år, og det er næsten 50.000 flere end den hidtidige årsrekord fra 2019, der tæller 3.718.875 passagerer.

Til gengæld var der isoleret set en tilbagegang på 1,9 procent fra 220.099 ti 215.880 passagerer i forhold til samme måned året før. Det skyldes blandt andet, at der siden coronapandemien har været en sæson- og segmentforskydning i gang, hvor der bliver relativt flere fritidsrejsende i sommerhalvåret på bekostning af vintermånederne.

“Vi har en helt klar ambition i Billund Lufthavn om at komme tilbage på sporet, hvor vi vækster kontinuerligt fremadrettet igen på passager- og fragttal. Vi har været førstehåndsvidne til, at der kan og vil komme bump undervejs, det kan man ikke undgå. Det kan vi heller ikke fremadrettet,” siger Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn.

Færre lavprisafgange i vintermånederne
De flotte passagertal er først og fremmest skabt gennem et stærkt segment af både ud- og indgående fritidsrejsende, mens antallet af forretningsrejsende i løbet af 2023 har været stadig stigende på bagsiden af COVID-19.

“Billund Lufthavn har i den grad bevist, at vi servicerer et unikt marked med et stort, rejseaktivt erhvervsliv, der også er interessante for udenlandske investeringer. På turismesiden er markedet både stort for danskere, der rejser ud, men vi kommer til at se endnu flere turister rejse ind til Danmark, og det er blandt andet på sidstnævnte, at vi kommer til at vækste fremadrettet.”

Afmatningen i vintermånederne er ifølge lufthavnsdirektøren ikke overraskende, da fritidsrejsesegmentet er ved at finde et stabilt leje efter COVID-19. Eksempelvis har Wizz Air efterhånden fjernet næsten hele trafikprogrammet fra Billund Lufthavn, mens Ryanair skærer kraftigt ned på aktiviteterne i vintermånederne.

Fire Boeing 767 fra Maersk Air Cargo
Mens Billund Lufthavn kan glæde sig over, at lufthavnen på årsbasis har rekordmange passagerer, så er der også noget at glæde sig over i forhold til fragtcentret på sydsiden af banen.

Her var der i november en vækst på 13,3 procent til 7.222 tons luftfragt. Det sker i en periode med stigende kapacitet og lavere fragtrater med et samtidigt fald i efterspørgslen. Det er især Maersk Air Cargos Hangzhou-operationer, der har bidraget til det.

“I løbet af november har vi kunnet tage i mod det tredje fragtfly fra Maersk Air Cargo, og derudover har de stationeret yderligere et fly til ad hoc-opgaver. Det er selvfølgelig én af hovedårsagerne til, at mængderne stiger så drastisk, men det er en del af deres strategi, og på den måde tager Billund Lufthavn markedsandele i Europa,” lyder det fra lufthavnsdirektøren.

 

Relaterede artikler:

Bedste oktober nogensinde i Billund Lufthavn

Billund fastholdt højt passagerniveau i september

Atter en rekordmåned i Billund Lufthavn