Det kan tage op til tre måneder at udbedre ny softwarefejl, som er opdaget i simulatortest af MAX-flyene. Flyselskaber revurderer planer om at genindsætte flytypen.
Usikkerheden om, hvornår den ulykkesramte flytype Boeing 737 MAX igen får tilladelse til at flyve, er endnu en gang forøget, efter at de amerikanske transportmyndigheder FAA tirsdag meddelte, at der i forbindelse med myndighedernes simulatortest af flytypen er fundet en ny alvorlig softwarefejl i MAX-flyenes computersystemer.
Meddelelsen om den nye fejl får tilsyneladende nogle af de flyselskaber, som har haft 737 MAX-fly stående på jorden, siden flytypen fik flyveforbud 13. marts, til at revurdere planerne for, hvornår flyene kan komme på vingerne igen.
737 MAX fjernet fra 26 ruter
Turkish Airlines har tidligere annonceret, at en række ruter fra starten på vinterprogrammet 27. oktober i år ville blive opereret med Boeing 737 MAX-fly, men nu er flytypen blevet fjernet fra programmet igen.
Det drejer sig om 16 ruter fra Istanbul til forskellige destinationer i Afrika, som var planlagt til at blive betjent med 737 MAX 8 og otte indenrigsruter, som skulle have været betjent med samme flytype. Dertil kommer to europæiske ruter, der stod til at blive fløjet med Boeing 737 MAX 9. Turkish Airlines har i dag 12 MAX-fly i flåden og yderligere 10 fly på vej fra Boeing.
Det amerikanske selskab Southwest Airlines, som er verdens største operatør af 737 MAX og i øjeblikket har 34 fly stående på jorden, har også ændret sine planer for, hvornår flytypen kan indgå i flyveprogrammet igen.
Southwest har hidtil haft MAX-flyende ude af programmet frem til 2. september, men torsdag meddelte selskabet, at man på grund af usikkerhed om, hvornår flytypen kan vende tilbage til drift, nu har fjernet MAX-flyene fra programmet helt frem 1. oktober.
Kan tage op til tre måneder at rette fejl
Hverken Boeing eller FAA har meddelt, hvor lang tid det forventes at tage at rette den nye softwarefejl, men anonyme kilder med indsigt i processen fortæller til Bloomberg News, at det kan tage fra nogle få uger og op til tre måneder.
Boeing er ifølge Bloomberg News begyndt at kontakte nogle af MAX-kunderne for at fortælle, at selskabet mener, man kan løse softwareproblemerne og få flyene tilbage i drift i løbet af september.
Den nye softwarefejl kan – lige som den softwarefejl, der lå bag Lion Air- og Ethiopian Airlines-ulykkerne – få flyets næse til at dykke så meget, at flyet ikke kan rettes op igen, skriver Bloomberg News.
Problemer med manuelt trim
Det skulle angiveligt handle om, at nogle kontakter til manuelt trim af flyets haleplan, ikke reagerer med det samme, når piloten aktiverer dem, på grund af en fejl i en mikroprocessor. Da haleplanet justerer flyets næse op og ned, kan fejlen medføre, at næsen dykker, hvilket kan resultere i et styrt.
Problemet under simulatortesten opstod ifølge Bloomberg News under et scenario, som det er meget usandsynligt, at kommercielle piloter kommer til at opleve, og problemet involverede ikke den software, der er knyttet til de to flyulykker med MAX-fly.
I forbindelse med undersøgelserne af de to flyulykker og det problematiske MCAS-system, er det tidligere kommet frem, at piloterne ombord på flyene kun havde omkring 40 sekunder til at løse problemet med, at næsen begyndte at dykke, mens flyet fløj med høj fart.
Relaterede artikler: