Uafgjort i nordisk kamp om trafiktal

Der var ingen klar vinder i den nordiske luftkrig om trafiktal for juli måned. Cimber Sterling viser pæn fremgang i passagertallene, men overgås her af Norwegian, mens SAS vinder på rettidighed. For alle tre faldt yielden og der er endnu lang vej til sorte tal.

Ingen kan være i tvivl om den indædte kamp, der foregår på det nordiske marked mellem blandt andre SAS, Cimber Sterling og Norwegian. Nu har de tre selskaber offentliggjort deres seneste trafiktal.

En hurtig sammenligning viser, at både Cimber Sterling, Norwegian og SAS fortsat har deres at slås med og nogen entydig vinder i kampen kan der ikke udpeges endnu.

Uro om aktiekursen og tilsyneladende også blandt storaktionærerne har givet svære vilkår for Cimber Sterling, der dog i juli 2010 kunne glæde sig over en stigning i antallet af af passagerer på 11 % i forhold til juli 2009.

Passagervæksten var imidlertid endnu stærkere hos Norwegian, der fløj med 1.322.696 passagerer i juli. Det er en vækst på 274.000 passagerer eller 26 procent sammenlignet året før. Det er tredje måned i træk, at Norwegian sætter passagerrekord.

”Det er glædeligt, at den positive trafikudvikling fortsætter i juli for fuldt tryk. Flybranchen har været inde i nogle turbulente måneder som følge af lukningen af det europæiske luftrum og tredjepartstrejker i flere lande, men den kraftige passagervækst viser, at tilliden til Norwegian og flybranchen generelt i højeste grad er tilbage, hvor den var og skal være,” siger administrerende direktør i Norwegian Bjørn Kjos.

Hos SAS fløj man med godt 2 millioner passagerer i juli 2010,og stigningen på 2,6 % rækker dermed kun til entredjeplads i den disciplin når man ser på væksten.

Hos Cimber Sterling faldt den vigtige load factor til 76 % i juli 2010 mod 79 % året før. Her klarede både Norwegian og SAS sig markant bedre med en load factor på 85 %.

En af selskabernes helt store udfordringer er yielden, der viser den gennemsnitlige indtægt per passagerkilometer.Yielden i juni 2010 var 0,86 for Cimber Sterling, hvilket svarer til et fald på 7% sammenlignet med juni 2009. Set i forhold til tidligere måneder er der sket en stabilisering for selskabet.

For Norwegian faldt yielden med 8 %, mens SAS gik 9 % tilbage. Yielden falder altså for alle tre selskaber, men umiddelbart vinderCimber Sterling knebent denne discilinmed det mindste fald.

Nøgletal Norwegian Cimber Sterling SAS
Passagertal 1.322.695 238.414 2.006.000
Passagervækst 26 % 11 % 3 %
Load Factor 85 % 76 % 85 %
Ændring i %-point -3 % -3 % + 1 %
RPK (mio.) 1.653 234 2.441
Ændring 30 % 28 % 1,1 %
Yield 0,54 0,86 i.o.
Ændring – 8 % – 7 % – 9 %
Regularitet 99,7 % 99 % 99,60%
Rettidighed 79,2 % 88 % 88,60%

Kilde: seneste kvartalsregnskaber og trafiktal for juli 2010.

Ifølge SAS er markedet fortsat uforudsigeligt, men en bedring er konstateret på de interkontinentale ruter og enkelte europæiske ruter. SAS understreger, at der fortsat er stor usikkerhed tilknyttet markedets udvikling, men har meddelt, at man vil øge antallet af afgange på ruterne mellem de skandinaviske lande.

Hvad driftsafviklingen angår gennemførte Cimber Sterling i juli 2010 99% af alle planlagte flyvninger, heraf 88% til tiden. Vinder af rettidighed og regularitet er dog SAS, der akkurat kniber sig ind foran Cimber Sterling.

Her lander Norwegian til gengæld på en sidsteplads da man opererede 99,7 procent af de planlagte flyvninger i juni, men kun 79,2 % til planlagt tid. Norwegian blev kraftigt påvirket af tredjepartsstrejker i Grækenland og Frankrig, samt slot-forsinkelser i Nordspanien, Frankrig, Grækenland og Kroatien på grund af stor sommertrafik i luftrummet.

Alle tre selskaber har dog fortsat svært ved at skabe overskud. I 2. kvartal 2010 tabte Norwegian således 127 millioner danske kroner, mens SAS i 1. kvartal 2010 tabte 565 millioner kroner. Endelig præsenterede Cimber for nylig et årsregnskab med et underskud før skat på 309 millioner kroner.

Den korte konklusion på de seneste trafiktal er derfor næsten uafgjort. Norwegian vinder på væksten, SAS vinder på rettidghed og Cimber Sterling umiddelbart på den mindste tilbagegang i yielden.

Og ikke mindst mangler alle tre selskaber at bevise, at de atter kan tjene penge, også på bundlinjen.