Norwegian A321LR. (Foto: Airbus/PR)

Uklarhed om udskydelse af Airbus-leveringer

Norwegian har meddelt, at investeringsbehovet er reduceret med 3,8 milliarder kroner i 2019 og 2020 ved udskydelse af levering af et ukendt antal Airbus-fly.

Der er i øjeblikket brug for gode nyheder for at holde kursen oppe på Norwegian-aktierne på Oslo Børs.

Det må da også siges at være en god nyhed, at det er lykkedes Norwegian at reducere investeringsbehovet med 3,8 milliarder kroner i 2019 og 2020 gennem udskydelse af leverancer af Airbus-fly.

“Udskydelsen forventes at reducere selskabets forpligtelser med hensyn til investeringer på omkring 570 millioner dollars i 2019 og 2020,” hedder det i børsmeddelelsen fra Arctic Aviation Assets, der er koncernens flyleasingselskab.

Har solgt syv Airbus-fly
Allerede i februar kunne Norwegian meddele, at det var lykkedes at udsætte leveringen af 12 Boeing 737 MAX 8 fra 2020 til henholdsvis 2023 og 2024. Samtidig skulle Norwegian i 2019 efter planen have modtaget de første fire fly af typen Airbus A321-200LR, men leveringen af disse er udsat, således at der i 2020 modtages 12 af denne flytype og yderligere 22 i 2021.

Samlet har Norwegian tilbage i 2012 bestilt 100 Airbus A320neo, hvoraf 30 af disse i sommeren 2016 blev konverteret til de langtrækkende A321LR.

Syv af de 70 Airbus A320neo har Norwegians via Arctic Aviation Assets allerede videresolgt, hvorfor der nu resterer en ordre på 93 fly.

Ingen detaljer
Det er dog uklart, hvilke typer fly og hvor mange, som Norwegian har fået udsat leveringen af, og der er ikke meget hjælp at hente hos Norwegian.

I børsmeddelelsen står der, at man kontakte selskabets investor relations-afdeling for yderligere informationer. Ved kontakt til Stine Klund, der er chef for investor relations-afdelingen får man oplyst, at det kun er selskabets kommunikationsafdeling, der kan udtale sig om det.

Her skriver Charlotte Holmbergh Jacobsson i en mail til CHECK-IN.dk:

“Vi har desværre ikke flere detaljer, end hvad vi har kommunikeret eksternt.”

Attraktiv ordrebog
De 30 Airbus A321LR kommer Norwegian formentlig selv til at gøre brug af, mens resten af Airbus-flyene skal sælges eller leases til andre flyselskaber. Her mener Norwegian, at man har gode muligheder for at komme af med flyene.

“Det er et godt marked for salg af shorthaul-fly, og især i Asien er der en stor efterspørgsel. Hvis man bestiller et nyt fly i dag, kan man først på det leveret i 2024. Derfor er der en stor interesse for vores ordrebog,” sagde Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i februar i forbindelse med præsentationen af seneste kvartalsrapport.

 

Relaterede artikler:

Norwegian sælger yderligere to fly

Kinesisk flyselskab leaser A320 fra Norwegian

Norwegian sælger A320-fly