Airbus A320-flyet fra Germanwings faldt fra en flyvehøjde på 11.600 meter til 3.400 meter på blot otte minutter. Eksperter undrer sig over den bratte nedstigning.
To gange om dagen letter et Airbus A320-fly fra det tyske lavprisflyselskab Germanwings fra Barcelona El Prat-lufthavnen med kurs mod Düsseldorf.
Det som tirsdag den 24. marts lignede en rutineflyvning, da flight 4U9525 forlod Barcelona kl. 10:00 – 25 minutter senere end tidstabellen – endte sidenhen i en katastrofe.
Efter at have nået sin flyvehøjde på 37.000 fod (11.600 meter) omkring 55 kilometer sydøst for Marseille, begyndte flyet pludselig en særdeles brat nedstigning. Flyet tabte 1.000 meters højde per minut, og blot otte minutter senere var flyet nede i en højde på 11.000 fod (ca. 3.400 meter). Herefter fladede nedstigningen ud i omkring 6.800 fods højde, hvilket svarer til 2.100 meter. Umiddelbart efter kl. 10:53 forsvandt radarkontakten.
Om bord på flyet var 144 passagerer og seks besætningsmedlemmer af forskellige nationaliteter, heriblandt en dansk statsborger. Hovedparten var dog af tysk og spansk nationalitet. Samtlige ombordværende formodes at være omkommet.
Eksperter undrer sig over den pludselige nedstigning, der muligvis kunne forklares med et pludseligt trykfald i kabinen, hvad enten det er sket som følge af et hul i skroget eller en teknisk fejl. Opsigtsvækkende er det også, at piloterne ikke nåede at taste koden 7700 på flyets transponder, således at der kunne gives signal til flyveledelsen om, at man befandt sig i en nødsituation.
Endelig er det en gåde, at det ikke lykkedes piloterne at dreje mod vest for at undgå det bjergrige terræn, der tilsyneladende blev fatalt for flyets skæbne. Det kunne indikere, at flyet var på autopilot, da den oprindelige kurs blev fastholdt.
Et af verdens ældste A320-fly
Få timer efter ulykken fandt to redningshelikoptere vragdele fra flyet i en højde på 2.700 meter mellem Prads-Haute-Bleone og Barcelonette i det sydlige Frankrig. Sidst på eftermiddagen lykkedes det også at lokalisere og bjærge den ene af flyets to sorte bokse. Den bjærgede boks er den, der indeholder informationer om samtaler i cockpittet.
Flyproducenten Airbus har i henhold til ICAO bilag 13 sendt tekniske rådgivere af sted til ulykkesstedet for at assistere den franske havarikommission BEA i opklaringen af årsagen til ulykken. Repræsentanter fra Lufthansa, Germanwings og Lufthansa Technik er også stødt til det særlige team i Frankrig.
Ulykkesflyet med registreringen D-AIPX blev oprindeligt leveret til moderselskabet Lufthansa den 5. februar 1991. Flyet blev overflyttet til Germanwings den 31. januar 2014 og havde plads til 168 passagerer. Det var samtidig et af de ældste Airbus A320-200 fly i aktiv tjeneste, idet mange andre fly af samme type produceret før denne dato for længst er blevet skrottet.
A320-flyet havde 58.300 flyvetimer bag sig fordelt på omkring 46.700 flyvninger. Flyet havde mandag aften gennemgået et rutinecheck og har senest været til et stort c-check i sommeren 2013.