Kaptajn og direktør i DAT, Jesper Rungholm, stod selv for flyvningen med MD-83 VIP-udgaven. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

VIP-indenrigsflyvning skal lokke flere passagerer

Mandag kunne passagerer på eftermiddagsafgangen med DAT fra Aalborg til København slænge sig i lædersæder med masser af benplads på DAT’s MD-83 i VIP-udgave.

Sidste måned lancerede DAT sit ombyggede MD-83 fly i VIP-udgave med 90 sæder i Business Class-setup, hvor jomfruturen i VIP-udgave af det 30 år gamle fly gik til den portugisiske ø Porto Santo. Mandag kunne DAT indvie Danmarks største VIP-fly på en ordinær ruteflyvning mellem Aalborg og København.

Positivt overrasket
”Velkommen ombord i denne VIP-flyver. Vi hørte I skulle med i dag, så vi ville byde lidt ekstra til jer,” annoncerede direktør i DAT, Jesper Rungholm, der i dagens anledning også var kaptajn på returflyvningen.

Mange passagerer kiggede en ekstra gang på de store lædersæder og skulle lige forsikre sig om, at disse var pladser for alle, og ikke kun for rejsende på de dyre billetklasser. DAT kører med frit sædevalg, så det er først til mølle i de 90 Business Class sæder, mens der er 21 Economy-sæder bagest i flyet til dem, der ikke er så hurtige.

”Jeg tror mange passagerer blev positivt overrasket i dag. Det er i hvert fald de tilbagemeldinger, jeg har fået. Både i forhold til de lækre sæder, men også at det er et jetfly. Og vi har også serveret en kold Carlsberg og varm gløgg til alle passagerer i dag,” fortæller Jesper Rungholm til CHECK-IN.DK efter returflyvningen fra København til Aalborg.

DAT sin MD-83 ved ankomst i Aalborg Lufthavn. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Ikke kun markedsføring
Normalt opererer DAT mellem de to byer med sine 72-sæders ATR 72-600 propelfly. Frem til jul vil MD-83 flyet operere med en daglig rundtur mandag til fredag med undtagelse af tirsdag i juleugen. Operationen med MB-83 flyet har dog flere grunde.

”Først og fremmest er det markedsføring. Vi vil gerne adskille os fra SAS og Norwegian som vi konkurrer med på ruten, og derfor vise vores VIP-fly frem og på den måde lokke flere passagerer til vores produkt. Men der er også nogle operationelle grunde. Maskinen skal ikke stå stille for længe ad gangen, og motorerne skal startes med jævne mellemrum. Og så skal vores piloter have minimum tre landinger indenfor de seneste 90 dage i forhold til certificeringer,” forklarer Jesper Rungholm.

DAT har 10 piloter på MD-83 fordelt på seks kaptajner og fire styrmænd, hvoraf direktøren selv er en af de seks kaptajner.

Rummer spændende historie
MD-83-flyet med indregistreringen OY-RUE har en spændende historie bag sig. Det har været omkring seks forskellige europæiske selskaber, inden det havnede hos DAT i 2010. Efter DAT overtog flyet, har det i 2013 og 2014 blandt andet været benyttet til FIFA World Cup Trophy Tour i samarbejde med Coca-Cola. Og i 2015 blev det hyret af Det Hvide Hus i USA til en VIP-opgave i Afrika.

Flyet benyttes primært til ad hoc-charterflyvninger for sportsklubber, virksomheder og events, og det udfører også regelmæssigt ACMI-flyvninger for andre flyselskaber.

CHECK-IN.DK vil en af de kommende dage publicere en anmeldelse af indenrigsflyvningen.

 

Relaterede artikler:

DAT er klar med Danmarks største VIP-fly

Business Class-sæder på dansk indenrigsrute

DAT åbner vinterrute til atlanterhavsø