I forhold til august faldt antallet af SAS-passagerer i september med 100.000 til 614.000, og lidt mere end hvert tredje flysæde var solgt. SAS klarer sig bedst blandt de nordiske flyselskaber.
September var endnu en måned, hvor COVID-19-pandemien påvirkede passagertallene hos SAS.
Det skandinaviske flyselskab havde således 614.000 passagerer om bord på rute- og charterflyvninger, hvilket var en tilbagegang på 79,1 procent i forhold til samme måned året før.
Det var samtidig 100.000 færre end de 717.000 passagerer, der rejste med selskabet i august, og det lykkedes kun at sælge 37,7 procent af den udbudte kapacitet, da efterspørgslen faldt i løbet af måneden. SAS forklarer, at efterspørgslen efter indenrigsrejser stadig ligger på et højere niveau end de europæiske og interkontinentale ruter, der er ramt af de mange rejserestriktioner.
“Den samlede efterspørgsel er stærkt afhængig af pålagte rejsebegrænsninger. I september blev flere lande desværre klassificeret som ‘røde”, hvilket reducerede antallet af passagerer noget i forhold til august. I de sidste seks måneder har vi dog set en langsom, men støt opsving i efterspørgslen, og i september rapporterer SAS en halv million ekstra passagerer end i april. Ser vi fremad, fortsætter vi med at overvåge markedsudviklingen og er klar til at foretage yderligere justeringer i overensstemmelse med, hvordan efterspørgslen udvikler sig, ”siger koncernchef Rickard Gustafson i en kommentar til trafiktallene.
Strammere kapacitetsdisciplin
SAS er begunstiget af et relativt stort norsk indenrigsmarked samt udsigt til blive rekapitaliseret med statspenge i ryggen, og derfor kan selskabet trods alt opretholde en vis kapacitet. Det relativt høje kapacitetsudbud kan de andre nordiske flyselskaber ikke holde trit med.
Mens SAS i øjeblikket flyver 380 daglige afgange til 75 destinationer, så har Finnair valgt at skære markant i kapaciteten for at tilpasse sig til den svage efterspørgsel. I september var der blot 115.500 rejsende med det finske oneworld-selskab, og det var 40 procent færre end i august og hele 91 procent under niveauet fra september sidste år.
Samtidig er belægningen hos Finnair nede på 31,8 procent, hvor Asien-ruterne ligger i den lave ende med gennemsnitligt 18,5 procent, mens indenrigsruterne landede på 66,0 procent.
97 procent tilbagegang
Norwegian måtte også holde igen med den udbudte kapacitet i september, og derfor var der blot 319.370 passagerer, der havde købt billet til de rødnæsede fly, hvilket var 90 procent færre end samme måned året før. Til gengæld havde selskabet den højeste belægning blandt de nordiske flyselskaber med i gennemsnit 53,8 procent.
I september var Icelandair den absolutte bundskraber i Norden. Det islandske flyselskab transporterede blot 11.869 internationale passagerer, mens datterselskabet Air Iceland Connect leverede 12.757 passagerer. Tilbagegangen i internationale passagerer var hos Icelandair på 97 procent, men antallet af indenrigspassagerer blev halveret i forhold til september 2019.
Relaterede artikler:
SAS: Svag passagerudvikling fra juli til august