En Airbus A330-300 fra det russiske flyselskab iFly Airlines. Foto: Misha Naruto, CC 3.0

118 flyselskaber er nu forbudt i EU-luftrum

EU har opdateret sin sorte liste over flyselskaber, der ikke må benytte unionens luftrum, så den nu tæller 22 russiske flyselskaber. I alt er 118 flyselskaber udelukket fra EU.

EU-Kommissionen har opdateret den sorte liste (EU Air Safety List) over flyselskaber, som er underlagt et driftsforbud eller operationelle restriktioner inden for unionen, fordi de ikke lever op til internationale sikkerhedsstandarder.

Denne gang er endnu et russisk flyselskab, iFly Airlines, blevet føjet til den sorte liste. Dermed har EU-Kommissionen fortsat den proces, som den påbegyndte i april i år mod russiske flyselskaber, der bevidst har tilladt flyvninger uden gyldige luftdygtighedsbeviser. At gøre dette er i strid mod internationale sikkerhedsstandarder.

Således blev en række russiske flyselskaber føjet til den sorte liste i april. Dette kom i kølvandet på, at styret i Rusland vedtog en ny lov som modtræk til sanktionerne fra den vestlige verden i forbindelse med Ruslands invasion i Ukraine.

Den nye lov gør det muligt for russiske flyselskaber at lade leasede fly, der er på udenlandsk register, omregistreres sådan, at flyene fremover er på russisk register. Loven betyder, at flyene bliver sværere at beslaglægge, ligesom det fremover vil være de russiske myndigheder, der afgør, hvorvidt flyene er luftdygtige. Dette har ført til bekymringer hos EU-Kommissionen i forhold til sikkerheden.

Ny russisk lov har fået EU til at reagere
Krigen i Ukraine har haft store konsekvenser for russiske flyselskaber, da selskaberne via sanktioner fra blandt andet EU og USA er blevet udelukket fra at benytte flere dele af verdens luftrum.

Aftaler om leasede fly er blevet annulleret, og en række leasede fly er blevet beslaglagt. Det russiske styre indførte altså den nye lov for at sikre, at det bliver sværere at beslaglægge de leasede fly. Og det er på baggrund af den nye lov, at EU-Kommissionen har besluttet at sætte de russiske flyselskaber på den sorte liste, da loven gør, at flyene kan fortsætte driften uden gyldige luftdygtighedsbeviser.

Det er et brud på de sikkerhedsstandarder, som flyselskaberne altid skal leve op til. Transportkommissær i EU, Adina Vălean, har tidligere understreget, at der intet politisk er i beslutningen.

Holder øje med russiske flyselskaber
Netop Adina Vălean udtaler i forbindelse med den opdaterede sorte liste, at EU-Kommissionen holder et vågent øje med russiske flyselskaber, der måtte flyve uden et gyldigt luftdygtighedsbevis.

”Efter beslutningen i april om at tilføje 20 russiske flyselskaber, der fløj med udenlandsk-ejede fly uden et gyldigt luftdygtighedsbevis, blev et andet flyselskab sat på EUs luftsikkerhedsliste i dag. Kommissionen overvåger nøje alle russiske flyselskaber, der har udenlandsk-ejede fly uden et gyldigt luftdygtighedsbevis i deres flåde – tilføjet ulovligt til det russiske register,” siger hun.

”Som jeg allerede nævnte i april, vil jeg gerne understrege, at denne beslutning ikke er endnu en sanktion mod Rusland. Den er taget udelukkende på baggrund af tekniske og sikkerhedsmæssige årsager.”

Nepal hårdt ramt af EUs sorte liste
Efter EU-Kommissionens seneste opdatering af den sorte liste er der 118 flyselskaber, der ikke må benytte medlemslandenes luftrum.

De russiske flyselskaber på den sorte liste er: Aurora Airlines, Aviastar-TU, Izhavia, Yakutia Airlines, RusJet, UVT Aero, Siberia Airlines, Smartavia, IrAero Airlines, Ural Airlines, Alrosa Air Company, NordStar Airlines, RusLine, Yamal Airlines, Nordwind Airlines, Aircompany Ikar, Pobeda Airlines, Aeroflot, Rossiya Airlines, Skol Airlines Utair samt iFly Airlines.

Herudover er der 90 flyselskaber fra 15 forskellige lande på listen som følge af utilstrækkeligt sikkerhedstilsyn fra landenes luftfartsmyndigheder. Tara Air fra Nepal er et af de flyselskaber, der er på listen. I slutningen af maj i år styrtede en Twin Otter ned, hvor 22 mennesker omkom. I både 2010 og 2016 mistede henholdsvis 22 og 23 mennesker livet ved ulykker med samme flytype fra Tara Air. I 2013 forbød EU samtlige flyselskaber fra Nepal i det europæiske luftrum som følge af en række fatale ulykker – også flere end de førnævnte.

Den opdaterede liste fra EU inkluderer desuden seks flyselskaber, der har alvorlige sikkerhedsmangler: Avior Airlines (Venezuela), Blue Wing Airlines (Surinam), Iran Aseman Airlines, Iraqi Airways, Med-View Airlines (Nigeria) og Air Zimbabwe. Yderligere to flyselskaber er underlagt særlige restriktioner, der betyder, at de kun må flyve i EU med visse flytyper. Disse er Iran Air og Air Koryo (Nordkorea).

 

Relaterede artikler:

21 russiske flyselskaber på EU’s sorte liste

Det kan blive farligt at flyve med russiske selskaber

 

Armenske flyselskaber på EU’s sorte liste

Tara Airs tredje alvorlige havari siden 2010