Boeing 777-300ER-fly fra Aeroflot. (Foto: Boeing | PR)

Aeroflot frikøber leasede fly fra irsk selskab

Der er blevet indgået en aftale mellem Aeroflot og et irsk leasingselskab, som betyder, at flyselskabet fra Rusland har overtaget ejerskabet af ti fly, der formentlig skal på russisk register.

Juleaften var det præcis ti måneder siden, at Rusland optrappede krigen i Ukraine, da tropper trængte ind over grænsen til nabolandet. I løbet af de måneder har dele af det internationale samfund benyttet forskellige værktøjer i et forsøg på at hæmme den russiske krigsmaskine.

Det er blandt andet sket gennem sanktioner, og i luftfartsbranchen har de betydet, at flyselskaber har fået flyveforbud, leasingkontrakter er blevet annulleret og flyene forsøgt beslaglagt samt at Airbus og Boeing ikke længere må levere reservedele til eller foretage vedligehold i landet.

Rusland har svaret igen ved eksempelvis at indføre egne flyveforbud, ligesom styret i landet har vedtaget en ny lov sådan, at landets flyselskaber kan omregistrere leasede fly og få dem på russisk register, hvilket betyder, at flyene kan benyttes til den del af trafikken, der fortsat opretholdes.

Frikøber fly
Selvom mange fly er blevet flyttet via mulighederne i denne lov, kunne de civile luftfartsmyndigheder i Irland, IAA, kort før jul berette, at man havde fundet frem til 31 fly, der tilhørte russiske selskaber, men dog stod opført på irsk register.

Det fik luftfartsmyndighederne til at erklære, at man i henhold til sanktionerne mod Rusland havde valgt at annullere luftdygtighedsbeviserne på de pågældende fly, så de ikke længere lovligt vil kunne gå i luften.

Nu ser det ud til, at Aeroflot blandt andet vil sikre sig mod en lignende situation i fremtiden, da det russiske nyhedsbureau Interfax kan fortælle, at selskabet i slutningen af december sidste år frikøbte ti fly, der har været leaset fra et irsk selskab siden 2013 samt 2014.

Ejerskab skal flyttes til Rusland
Flyene er af typen Boeing 777-300ER, som Aeroflot har i alt 22 af i flåden, der samlet set tæller 173 fly med en gennemsnitsalder på 6,9 år. Meldingen fra det russiske flyselskab selv er, at aftalen er i overensstemmelse med kravene fra såvel russiske som udenlandske tilsynsmyndigheder.

En talsmand fra Aeroflot citeres derudover af nyhedsbureauet for at fortælle, at aftalen er blevet indgået, fordi Ruslands regering har bedt landets flyselskaber om at løse de juridiske udfordringer, som sanktionerne har skabt mellem dem og de udenlandske leasingselskaber og arbejde hen imod, at ejerskabet af selskabernes flåder flyttes til Rusland.

Det lyder desuden fra talsmanden, at “selskabet vil arbejde på yderligere opkøb for at bevare den nuværende flåde af fly produceret i udlandet til brug ved operationerne samt have mulighed for at øge driften”.


Relaterede artikler:

Annullerer luftdygtighedsbevis for 31 fly

78 leasede fly beslaglagt før frist

Ekspert: Russisk flylov i strid med to konventioner