Transavia, KLM og Air France udgør de tre flyselskaber i Air France-KLM Group. (Foto: Air France | PR)

Air France-KLM leverede rekordomsætning i 2023

Air France kom ud af 2023 med et nettoresultat på godt syv milliarder kroner, og det lykkedes for første gang siden 2019 at sikre en positiv egenkapital. Lavprisenheden Transavia trak i den forkerte retning.

Air France-KLM har netop præsenteret årsresultatet for 2023, og i lighed med 2022 spillede udviklingen i årets fjerde kvartal en stor rolle for den økonomiske udvikling for den fransk-hollandske luftfartskoncern.

I fjerde kvartal af 2022 sluttede Air France-KLM året med omsætningsrekord, men fjerde kvartal i 2023 blev noget svagere med et driftsresultat der var 190 millioner euro lavere, eller hvad der alene svarer til 1,4 milliarder kroner.

Det var den geopolitiske situation i Afrika og Mellemøsten samt en stigning i enhedsomkostningerne, der trak i den forkerte retning.

Når det samlede resultat for 2023 gøres op, er omsætningen steget med 13,7 procent til rekordhøje 30.019 millioner euro (223,8 milliarder kroner), mens driftsresultatet landede på 1.712 millioner euro (12,8 milliarder kroner). Det samlede nettoresultat udgjorde 934 millioner euro, hvilket er 6,96 milliarder kroner.

Resultatet betød, at det lykkedes Air France-KLM at reetablere egenkapitalen, der gik fra et minus på 2.480 millioner euro til 500 millioner euro (3,7 milliarder kroner) per 31. december 2023.

“I 2023 leverede vi på vores forpligtelse om stærke operationelle og økonomiske resultater, samtidig med at vi fastholder vores position som et benchmark-flyselskab for bæredygtighed. Blandt vores store resultater, kan vi være tilfredse med vores indsats for yderligere at styrke vores balance og genoprette koncernens egenkapital,” siger Benjamin Smith, koncernchef i Air France-KLM.

Minus på over 700 millioner kroner i Transavia
Resultatet for 2023 er skabt på baggrund af en passagervækst på 12,3 procent til næsten 93,6 millioner passagerer, og belægningen på flyene var tårnhøj med et årsgennemsnit på 87,3 procent, hvilket var en stigning på 3,3 procentpoint.

Enhedsindtægterne per udbudt passagersædekilometer steg med 9,5 procent, og det skyldes primært højere gennemsnitlige billetindtægter i alle geografiske segmenter.

Det var netværksforretningen i Air France og KLM, der især skabte de positive resultater, mens  lavprisenheden Transavia leverede et negativt driftsresultat på 97 millioner euro (723 millioner kroner), hvilket begrundes med nogle sæsonudsving samt de geopolitiske spændinger i Mellemøsten.

Hvad angår forventningerne til 2024 er der forsigtighed at spore hos Air France-KLM, der forventer en kapacitetsvækst på 5,0 procent for hele året samt en stigning i enhedsomkostningerne på mellem 1,0 og 2,0 procent.

“Når vi ser frem mod 2024, vil en nøgleprioritet være at fortsætte med at styrke vores præstationer via fortsat eksekvering af vores strategi,” lyder den forsigtige kommentar fra koncernchefen.

 

Relaterede artikler:

Køber 50 nye fly og bliver største A350-operatør

Milliardoverskud hos kommende SAS-medejer

Air France-KLM slutter året med omsætningsrekord