Transavia, KLM og Air France udgør de tre flyselskaber i Air France-KLM Group. (Foto: Air France | PR)

Milliardoverskud hos kommende SAS-medejer

Air France-KLM levererede i årets tredje kvartal et nettoresultat på næsten syv milliarder kroner. Koncernen meddeler, at man vil styrke flyforbindelser til Norden.

Air France-KLM har udsigt til en opnå en ejerandel i SAS på 19.9 procent som en del af den investorgruppe, der sammen med den danske stat, Castlelake og Lind Invest udgør den forventede fremtidige ejerkreds i det skandinaviske flyselskab.

Air France-KLM har samtidig mulighed for at tage en kontrollerende part i SAS efter to år, og derfor er interessen for den fransk-hollandske luftfartskoncern gøren og laden skærpet i det skandinaviske marked.

“Ved at investere i SAS har vi til hensigt at forbedre vores tilbud og forbindelser i Norden,” udtaler Benjamin Smith, koncernchef i Air France-KLM.

Hjulpet af stærk sommerefterspørgsel 
I årets tredje kvartal steg omsætningen hos Air France-KLM med 6,8 procent til 8.660 millioner euro, hvilket svarer til lidt mere end 64,6 milliarder kroner. Det lykkedes også at løfte resultatet gennem kapacitetsøgning, en højere loadfaktor samt højere billetindtægter, således at bundlinjen steg med 471 millioner euro til i alt 931 millioner euro (6,95 milliarder kroner).

“Air France-KLM leverede et solidt kvartal, præget af bemærkelsesværdige resultater. Denne præstation
var drevet af stærk sommerefterspørgsel,” lyder det fra Benjamin Smith.

Den stærke vækst i passagertrafikken var med til at afbøde virkningerne af faldende indtægter på fragtflyvninger samt effekterne af inflationen.

Passagervæksten var i tredje kvartal på 7,6 procent i forhold til samme periode året før, og det betyder, at samlet 26,9 millioner passagerer rejste med netværksselskaberne Air France og KLM samt lavprisenheden Transavia.

Transavia i rentabel vækst
Driftsresultatet var på 1.342 millioner euro for hele koncernen, og der var fremgang i samtlige forretningsenheder, men særligt Transavia stikker ud med en fremgang højere end resten af koncernen. Her blev driftsresultatet øget med 65 millioner euro til i alt 188 millioner euro.

Transavias vækst i driftsresultatet var drevet af en omsætningsfremgang på 18,6 procent, mens den samlede fremgang for hele koncernen var 6,8 procent. Cargoforretningen trak derimod ned med et omsætningsfald på hele 32,8 procent.

I årets fjerde kvartal forventer Air France-KLM at udbyde 95 procent af kapaciteten fra 2019, og det er også samme niveau, som hele året lander på. Netværksforretningen forventer et årsgennemsnit på 90 procent, mens Transavia ventes at komme op over 135 procent, hvilket dermed medvirker til at trække kapacitetsudbud omkring fem procentpoint op.

Der kan dog være lidt mørke skyer i horisonten, da bookingerne i fjerde kvartal ligger på et lavere niveau end samme tidspunkt sidste år. Det gælder både for langdistanceruterne og kort- og mellemdistanceruterne hos netværksselskaberne. Derimod ligger Transavia på samme niveau som året før.

 

Relaterede artikler:

Så store er Air France-KLM i Skandinavien

Air France-KLM bliver ny medejer af SAS

Air France-KLM slutter året med omsætningsrekord