Emirates A380-800 i Dubai International Airport. (Foto: Emirates)

Airbus-direktør i forsvar for A380

Trods svigtende salg insisterer driftsdirektøren for Airbus Commercial Aircraft på, at Airbus A380 ”stadig har sine bedste år foran sig”.

Mens flyselskaberne for tiden udstiller hovedparten af sine modeller på Farnborough International Airshow, må gæsterne på flyshowet nær London kigge langt efter Airbus A380-flyet. Det er første gang i mere end et årti, at Airbus ikke har sit flagskib med på showet.

Men det opsigtsvækkende fravær af A380eren har intet at gøre med det stagnerende salg af flytypen. Det siger driftsdirektøren for Airbus Commercial Aircraft, Tom Williams, til BBC News.

“Vi bringer de nyeste produkter (til Farnborough) for at vise dem, og der er en grænse for, hvor mange fly vi kan have med. Det betyder ikke på nogen måde, at vi har opgivet A380. Vi er stadig fuldt engagerede. Det er min personlige overbevisning, at A380 stadig har sine bedste år foran sig, og jeg tror, de vil komme, når vi går ind i det næste årti,” siger Tom Williams.

Selskaber fravælger A380
A380 havde debut var i 2005 på Paris Airshow og blev fremvist på Farnborough året efter. A380 er et af de dyreste flyprojekter, der nogensinde er gennemført, men Airbus har kæmpet for at få kunder til megajumboen, lige siden det første fly blev leveret til Singapore Airlines i 2007.

Flyselskaberne fravælger flytypen på grund af høje driftsomkostninger og konkurrence fra nye flytyper, der er mindre og mere effektive og kan sættes ind på langdistanceruter med et mindre passagergrundlag.

Eksempelvis havde Virgin Atlantic oprindeligt planer om at modtage seks fly af typen, men tidligere i år valgte selskabet endeligt at annullere ordren.

Emirates bestilte tidligere på året yderligere 20 A380 hos Airbus-fabrikkerne, hvilket har bidraget til at styrke programmet. Men spekulationer om flytypens fremtid fortsætter.

Produktionen skåret fra 30 til seks årligt
Produktionen af flyet er blevet skåret ned flere gange. Oprindeligt havde Airbus planer om at producere fire A380 om måneden – 48 om året, men selskabet har højst produceret 30 om året, og det var kun i 2012 og 2014.

I år er produktionen skåret ned til 12 fly, næste år bliver der kun produceret otte, og fra 2020 vil der kun blive produceret seks om året. Denne produktionsrate forventer Airbus ifølge FlightGlobal at fastholde frem til 2027.

Airbus har en ordrebog på 105 A380-fly, men langt hovedparten af dem er bestilt af Emirates, hvilket illustrerer Airbus’ afhængighed af dette ene selskab.

De øvrige selskaber med bestillinger er blandt andre japanske ANA, Singapore Airlines og Qantas Airways, mens selskaber som Air France, Lufthansa, Qatar Airways, Asiana Airlines og Korean Air har fået leveret alle deres A380ere og ikke har nogen bekræftede intentioner om at købe flere.

Men ifølge Tom Williams fra Airbus vil en stigning i den globale luftfart i løbet af det næste årti sammen med mere og mere overbelastede lufthavne bidrage til at øge efterspørgslen på megafly som A380.

 

Relaterede artikler:

Fjerde europæiske flyselskab får A380

Første to A380´ere skal hugges op

Ny A380-operatør kan være på vej